Konetekniikan tutustumiskoulutus, 20 päivää, Rovaniemi

Konetekniikan tutustumiskoulutus, 20 päivää, Rovaniemi

Konetekniikan tutustumiskoulutus on suunnattu peruskoulun suorittaneille työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, jotka suunnittelevat hakeutuvansa konetekniikan tutkintotavoitteisiin koulutuksiin, koneistajaksi, levyseppähitsaajaksi tai asentajaksi. Tutustumiskoulutus toimii väylänä alan perustutkintokoulutuksiin ja sopii hyvin alaa vaihtaville henkilöille.

Koulutukseen valittavalla henkilöllä ei saa olla sellaista perussairautta, joka vaarantaa omaa tai kanssaihmisten työturvallisuutta. Kone- ja tuotantotekniikoiden ammattialoilla on oltava valmius vähintään kaksivuorotyöhön. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.
Seuraava aloituspäivä 20.5.

Lisätietoja alasta:

Metalliteollisuus on noussut maamme suurimmaksi teollisuustoimialaksi sekä viennissä että työllistäjänä. Lapissakin on runsaasti valtakunnallisesti menestyviä nykyaikaisia alan yrityksiä.

Kone- ja metallialan tuotteiden valmistuksessa käytetään hyväksi kehittyneitä, osittain tai kokonaan automatisoituja CNC-tuotantomenetelmiä. Osavalmistuksen keskeisiä menetelmiä ovat koneistus, hitsaus ja levytyöt. Osavalmistetut tuotteet muodostavat yhdessä koneen kokonaisuuden. Esimerkiksi laakerit, moottorit ja anturoinnit muodostavat kokonaisuuden, jossa niiden asennus, kunnossapito sekä huolto vaativat koneasentajan osaamista.

Voit tutustua ammattialan koulutuspolkuihin ja työtehtäviin seuraavien linkkien kautta

- Levyseppähitsaaja, https://www.youtube.com/results?search_query=levysepp%C3%A4hitsaaja
- Koneasentaja, https://www.youtube.com/results?search_query=koneasentja
- Koneistaja, https://www.youtube.com/results?search_query=koneistaja

Koulutuksen tavoite ja aikataulu
Konetekniikan tutustumiskoulutus antaa mahdollisuuden seurata alan ammatteihin valmistavan koulutuksen toteutusta ja ammattitaitovaatimuksia. Tavoitteena on, että opiskelijalla on oikea kuva alan ammattitaitovaatimuksista hakeutuessaan tutkintotavoitteisiin koneistajan, levyseppähitsaajan ja asentajan koulutuksiin tai työtehtäviin.

Opetus toteutetaan lähes kokonaan lähiopetuksena, jossa opiskelija osallistuu työhallissa ammattityön opetukseen. Tutustumiskoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso, jossa alan työtehtäviin tutustutaan oman mielenkiinnon mukaan alan yrityksissä.

Koulutuksen sisältöön kuuluvat, koulutuksen kesto 20 päivää.
- metallialaan tutustuminen,
- kouluttautumismahdollisuudet eri tutkinnoilla,
- alan koulutuksen toteutus,
- metallialan koulutuksen perusvalmiudet: alan käsitteet, ammattitekniikka, ammattilaskento, ammattipiirustus, raaka-aineet,
- työsuojelu ja
- opiskeluvalmiudet ja työssäoppiminen

VALINTA:
Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja kouluttajan haastattelun perusteella, Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja millaista lisäosaamista tarvitset.

VALINTATULOKSET:
Valintatiedot lähetetään kirjeitse ja ne on nähtävillä Oma työnhaku -palvelussa (www.te-palvelut.fi -> Sähköiset palvelut).

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös Internetissä: www.te-palvelut.fi/sahkoinenasiointi > koulutushakemusteni tilanne. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia.

Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA:
Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: REDU Edu Oy ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto