Maarakennuskoneenkuljettaja (rakennusalan perustutkinto tai osatutkinto)

Maarakennuskoneenkuljettaja (rakennusalan perustutkinto tai osatutkinto)

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, jotka haluavat kouluttautua ja työllistyä maanrakennuskoneenkuljettajaksi.

Kohderyhmänä ovat 20-vuotta täyttäneet henkilöt, joilla on vähintään B-ajokortti kokonaan suoritettuna.

Koulutukseen voidaan valita jo hakuaikana mikäli opiskelupaikkoja vapautuu.

Koulutuksen aikana suoritetaan alan perustutkinto, mahdollisuus myös suorittaa osatutkintoja.
Tarkemmat perustutkintokuvaukset ja kriteerit soveltuvuudesta eri toimialoille www.redu.fi.

Tahdotko monipuoliseksi Infra-alan osaajaksi?
Maarakennuskoneenkuljettajana toimit työkoneen kuljettajana tie-, katu- ja piha-alueilla tapahtuvissa työkohteissa. Näiden alueiden kunnossapito voi myös kuulua työtehtäviisi. Työkoneiden huolto ja kunnossapito on myös oleellinen osa ammattitaitoasi. Työskentelet yleensä maansiirtoliikkeissä ja urakoitsijoilla, kiinteistönhoitoon erikoistuneissa liikkeissä tai valtiollisilla ja kunnallisella katu ja tierakennusosastolla. Voi toimia myös yrittäjänä. Koneiden hallinnassa tarvitaan hyvää motoriikkaa ja työtehtäväsi edellyttävät omatoimisuutta ja aloitteellisuutta. Työskentelet ulkona ja teet paljon matkatyötä, joten sinun on oltava hyvässä kunnossa. Koulutuksen aikana mahdollisuus suorittaa C-ajokortti sekä perustason ammattipätevyys.

Koulutus on SORA-lainsäädännön alainen.

Koulutuksessa on kielitaitovaatimuksena B1.1 niille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Mikäli hakijalla ei ole todistusta kielitaidosta tai peruskoulun päättötodistusta, koe järjestetään hakeutumisvaiheessa.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ, rakennusalan perustutkinto, maarakennuskoneen kuljettaja.
Pakolliset tutkinnon osat 55 osp
· rakennustyömaalla toimiminen
· maarakennuskoneiden kuljettajana toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat 90 osp, voivat olla esimerkiksi seuraavia:
- Rakennuksen pohjatyöt 30 osp
- Liikenneväylien pohjatyöt 15 osp
- Maarakennuskoneen käyttö 1. 15 osp (esimerkiksi pyöräkuormaaja)
- Maarakennuskoneen käyttö 2. 15 osp (esimerkiksi dumpperi)
- Maarakennuskoneen huolto, 15 osp
- Liikennealueiden hoitokoneen käyttö, kesä 15 osp
- Liikennealueiden hoitokoneen käyttö, talvi 15 osp
- Maarakennuskoneiden 3 D-ohjaus, 30 osp
- Maa-ainesten kuljetus maantieliikenteessä, 20 osp ja Kuljetusalan perustason ammattipätevyys, 10 osp (nämä suoritetaan aina yhdessä)

Lisäksi tutkintoon sisältyy yhteiset tutkinnon osia 35 osp, joita ovat Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen, Matemaattis-luonnontieteellisen ja yhteiskunta- ja työelämäosaamisen sisällöt.

Koulutuksessa voidaan suorittaa myös osia tutkinnosta ja aiempi osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan.

Lisätietoja koulutuksesta: toimialapäällikkö Harri Mikkonen, 040 355 8315, harri.k.mikkonen@redu.fi

HAKEMINEN JA VALINTA
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkintori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Haastatteluun kutsutaan hakijat erikseen.

Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > koulutushakemus. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia. Valintatiedot lähetetään myös kirjeellä.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702, ma -pe klo 9 – 16.15
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Lapin koulutuskeskus REDU ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto