Metsätaituriksi - eri metsäalan tehtäviin

Metsätaituriksi - eri metsäalan tehtäviin

• Koulutus alkaa: joustava aloitus

Metsäala tarvitsee osaajia!
Metsätaituri koulutuskokonaisuudessa koulutetaan: metsäkoneenkuljettajia, puutavara-auton kuljettajia ja raskaskoneasentajia.
Tavoitteena on antaa opiskelijoille työelämän vaatimusten mukaiset taidot, joilla pärjää metsäalan toisinaan tiukassakin työtahdissa.
Koulutukset on suunnattu metsäalan perustutkinnon suorittaneille ja metsä- tai konealalla työkokemusta kerryttäneille työnhakijoille sekä työttömyysuhan alla oleville henkilöille, jotka työllistyäkseen tarvitsevat lisäkoulutusta

Opiskelijavalintoja voidaan tehdä koulutuksen hakuaikana.

Koulutukseen voivat hakeutua myös autoalan perustutkinnon suorittaneet työnhakijat, jotka haluavat työllistyä metsäkoneiden huoltoon ja korjaukseen liittyviin tehtäviin ja tarvitsevat raskaskonekaluston lisäkoulutusta.

Oppimassa ohjaamossa:
metsäkoneenkuljettajat ja puutavara-auton kuljettajat

Koulutus on tarkoitettu jo aiemmin eri metsäalan tehtävissä toimineille henkilöille tai alan perustutkinnon suorittaneille, jotka ottavat ensiaskelia koneellisessa puutavaran valmistuksessa ja lähikuljetuksessa.
Simulaattorilla harjoittelua noin viikko, jonka jälkeen siirrytään käytännön harjoitusjaksolle opiskelemaan metsäkoneiden tai puutavara-autojen perustaitojen hallintaa.
Koulutus kestää opiskelijan aiemmasta osaamisesta ja taitojen edistymisestä riippuen noin 30 päivää.
Mahdollisuus jatkaa opiskelua Training Camp -koulutuksessa.

Training Camp:
metsäkoneenkuljettajat ja puutavara-auton kuljettajat

Osallistumisen edellytyksenä on alan perustutkinto ja työkokemus alalta.
Tavoitteena on saada koneiden ja autojen käsittelyvarmuutta simulaattoreilla ja oikeilla koneilla ja autoilla, jotta opiskelija voi siirtyä työssäoppimisjaksolle.
Koulutuksen oppilaitosvaihe kestää 10-20 päivää ja työssäoppimisjakso metsäalan yrityksessä 20-30 päivää.

Huolto- ja korjausosaamisen koulutus:
raskaskoneasentajat

Osallistumisen edellytyksenä on esimerkiksi autoalan perustutkinto ja työkokemus alan tehtävistä.
Koulutus antaa valmiudet metsätraktoreiden ja harvestereiden vianetsintä-, korjaus- ja huoltotöihin sekä peruskäyttötaidon niiden toimintakunnon toteamiseen.
Simulaattoriharjoittelua koneiden käytön ja tekniikan ymmärtämiseksi sekä ajoharjoittelua koneilla aidossa ympäristössä.

Koulutuksen kesto ja toteutus
Koulutus kestää 20 – 80 päivää
Koulutusta järjestetään Rovaniemellä non stop -periaatteella.
REDU Edu Oy järjestää koulutuksen työvoimakoulutuksena yhteistyössä Lapin koulutuskeskus REDUn kanssa.

Lisätietoja koulutuksesta: REDU Edu Oy/Antti Kumpula p. 040 4813259 https://www.varmanatoihin.fi/metsaala

HAKEMINEN Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Koulutushakemus on sitova, sitä ei voi perua ilman pätevää syytä.

VALINTATULOKSET: Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden oma asiointi henkilöasiakas. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia. Valintatiedot lähetetään myös kirjeellä.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta (pyydä työllistymissuunnitelman päivitys). Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702, ma -pe klo 9-16.15 Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: REDU Edu Oy ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto