Lastenohjaaja

Lastenohjaaja

Oletko kiinnostunut varhaiskasvatuksesta, jo kenties alaa opiskellut tai työkokemusta kartuttanut? Hae mukaan opiskelemaan lastenohjaajaksi!

Lastenohjaaja toimii kasvatus- ja ohjaustehtävissä ja huolehtii lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Lastenohjaaja ohjaa eri-ikäisiä lapsia sekä toimii yhteistyössä huoltajien kanssa. Työssä voit hyödyntää luovuuttasi, ja ilmaisulliset työtavat, kuten musiikki, liikunta ja kädentaidot, ovat tärkeä osa työtä. Lastenohjaaja työskentelee erilaisissa työtehtävissä, kuten varhaiskasvatuksen lastenhoitajana tai seurakunnan varhaiskasvatus- ja perhetyössä.

Koulutuksen aikana suoritetaan kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto (180 osp), joka muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (140-145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla (15 osp)
Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen (40 osp)
Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen (30 osp)
Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö (20 osp) tai Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työympäristössä (25 osp) sekä valinnaisia tutkinnon osia 35-40 osp.

Koulutuksen kesto on 1-3 vuotta henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnustetaan. Opintojen kesto ja toteutustapa on yksilöllinen.

Soveltuvuusvaatimukset
Hyvät vuorovaikutustaidot, oma-aloitteinen työote ja joustavuus kiinnostus työskennellä lasten parissa.

Tutkintoa määrittelee SORA- lainsäädäntö: Opiskelijaksi ei voida ottaa hakijaa, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin oppilaitoksella, työpaikalla tai muussa oppimisympäristössä.

Opiskelijan tulee esittää rikostaustaote koulutuksen alkaessa, koska opintoihin liittyy työpaikalla tapahtuvaa oppimista alaikäisten parissa.

Lisätiedot Step-koulutus Ruokolahti
Sanna Häkkinen, opinto-ohjaaja, p. 040 592 0180
Ritva Wainonen, vastuuopettaja, p. 040 546 2657

Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten ja haastattelun perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Kirjaa Omat perustelut -kohtaan, miksi haet koulutukseen ja miten koulutus auttaa sinua eteenpäin työuralla.

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös verkkosivuilla Oma asiointi palvelussamme kohdassa koulutushakemusten tilanne. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

Huolehdi siitä, että koulutuksen alkaessa työnhakusi on voimassa TE-toimistossa. Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15).

• Tarjoaja: STEP-koulutus/STEP-utbildning ⧉
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto