Ammattialan työtehtävissä toimiminen

Ammattialan työtehtävissä toimiminen

• Koulutus alkaa: Sopimuksen mukaan

Koulutuksen kohderyhmänä ovat työttömät tai työttömyysuhan alaiset henkilöt, jotka ovat suorittaneet ammatillisen tutkinnon, mutta alan työtehtäviin työllistyminen vaatii ammatillisen osaamisen päivittämistä ja ohjattua työpaikalla järjestettävää koulutusta.

Lisätietoa koulutuksesta: Pirkko Pinola, opinto-ohjaaja, p. 040 567 3205, pirkko.pinola@poke.fi.

HUOM! Opinto-ohjaajaan on hyvä olla yhteydessä ennen koulutukseen hakeutumista ja alustavasti selvittää koulutuksen mahdollista aloitusajankohtaa, kestoa ja muita käytännön asioita.

Ammattialan työtehtävissä toimiminen -koulutuksen avulla voit vahvistaa osaamistasi, mikäli olet suorittanut ammatillisen tutkinnon ja tarvitset työllistymisen tueksi osaamisen päivittämistä ja ohjattua työpaikalla järjestettävää koulutusta.

Koulutuksen laajuus on 15 osaamispistettä ja sen kesto on noin 3 kuukautta. Koulutuksen sisältö määräytyy opiskelijalle laadittavan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti. Koulutuksen aikana suoritetaan POKEn paikallinen ammatillinen valinnainen perustutkinnon osa: Ammattialan työtehtävissä toimiminen, laajuus 15 osp.

KENELLE?

POKE tarjoaa järjestämislupansa puitteissa koulutusta mm. seuraaville aloille:
- kone ja metalli,
- sähkö ja automaatio,
- prosessi,
- rakennus,
- auto,
- logistiikka,
- sosiaali ja terveys,
- hius ja kauneudenhoito,
- kasvatus ja ohjaus,
- kauppa ja hallinto,
- puhtaus ja kiinteistö,
- ravintola ja catering,
- metsä,
- maatalous sekä
- luonto ja ympäristö.

Lisätietoja eri alojen koulutuksista ja niiden järjestämispaikkakunnista nettisivuiltamme www.poke.fi.

Koulutuksen aikana opiskelijalle tarjotaan ohjauspalveluita yksilöllisesti.

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa
-suunnitella omaa työtään, arvioida työnsä onnistumista ja kehittää omaa toimintaansa
-ottaa huomioon työskentelyssään työkokonaisuuden
-käyttää työhönsä liittyviä työmenetelmiä, työvälineitä ja materiaaleja työtilanteissa
-hankkia ja käyttää työssä tarvittavaa tietoa
-toimia vuorovaikutustilanteissa työyhteisössä tilanteen vaatimalla tavalla
-noudattaa annettuja ohjeita

Koulutukseen on jatkuva haku ja aloittaminen on mahdollista vuoden 2024 aikana nonstop-tyyppisesti.

Osaamisen päivittämisen tarve tulee olla perusteltua ja koulutukseen valinnasta päätettäessä otetaan huomioon hakijan aikaisempi koulutushistoria. Hakijat haastatellaan ja valitulle alalle soveltuvuus arvioidaan (huom. erityisesti SORA-alat). Opiskelijalle tehdään henkilökohtainen suunnitelma tutkinnon osan suorittamisesta. Keski-Suomen TE-toimisto tekee päätöksen valinnasta koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella.

SISÄLTÖ

1) Orientaatio
- Aikaisemman osaamisen kartoittaminen
- Tietojärjestelmiin perehdyttäminen ja opiskeluvalmiuksien vahvistaminen
- Urasuunnittelu ja työnhakuvalmennus

2) Tutkintokoulutus
- Ammatilliset opinnot henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisesti (lähi-, etä- ja verkko-opiskelu tarpeen mukaan)
- Mahdollisuus suorittaa työllistymistä tukevia korttikoulutuksia (max. 2 kpl)
- Työpaikalla järjestettävä koulutus

Tutkinnon osan edellyttämä ammattitaito ja osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa (näyttö). Näytössä opiskelija osoittaa, miten hyvin hän on saavuttanut tutkinnon perusteissa määritellyn keskeisen ammattitaidon ja osaamisen. Tarvittaessa näytössä osoitettua osaamista voidaan täydentää muulla osaamisen arvioinnilla.

MISSÄ?
Koulutuksen järjestämispaikkakunta voi olla Äänekoski, Viitasaari, Saarijärvi tai Laukaa POKEn tarjonnan mukaan.

LISÄTIEDOT
Pirkko Pinola, POKEn Hakijapalveluiden opinto-ohjaaja
pirkko.pinola@poke.fi
p. 040 567 3205

Opinto-ohjaajaan kannattaa olla yhteydessä jo ennen koulutukseen hakeutumista ja alustavasti selvittää koulutuksen mahdollista aloitusajankohtaa, kestoa ja muita käytännön asioita.

Merianna Rossi, Keski-Suomen TE-palvelut
merianna.rossi@te-toimisto.fi
p. 0295 046 099

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > Koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto