Kasvun ja osallisuuden edistäminen, osa hoiva-avustajakoulutuksesta

Kasvun ja osallisuuden edistäminen, osa hoiva-avustajakoulutuksesta

Koulutuksen kohderyhmänä on hoiva-alasta kiinnostuneet työttömät ja työttömyysuhan alaiset henkilöt. Hakijalta edellytetään soveltuvuutta alalle ja sosiaali- ja terveysalalla vaadittavaa terveyttä.

Soveltuvuuskoe järjestetään kaikille hakijoille.

Alalla työskentely edellyttää hyviä ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitoja, pitkäjänteisyyttä, vastuullisuutta, luotettavuutta, ongelmanratkaisutaitoa ja kykyä soveltaa tietoa, päätöksentekokykyä ja positiivista asennetta.

Kasvun ja osallisuuden -tutkinnon osan opinnot kuuluvat sekä hoiva-avustajakoulutukseen että lähihoitajakoulutukseen, joihin on mahdollisuus jatkaa tämän koulutuksen jälkeen.

Koulutukseen valinta:

Koulutukseen haetaan 16.7.2023 mennessä sähköisesti osoitteessa www.te-palvelut.fi. Hakemuksen jättäneille järjestetään soveltuvuuskoe 2.8.2023 Äänekoskella POKE:n Opinahjontien yksikössä. Soveltuvuuden arvioinnissa selvitetään hakijan valmiuksia sosiaali- ja terveysalan työtehtäviin. Hakija voidaan tarvittaessa kutsua kielitaidon arviointiin. Oppilaitoksen opetuskieli on suomi ja muunkielisille hakijoille järjestetään kielikoe 3.8.2023.

Opinnot alkavat 9.8.2023.

Tarkempi kuvaus:

Hoiva-alalla työskennellään avustavissa asiakastyön tehtävissä, jotka liittyvät asiakkaan perustarpeista ja turvallisuudesta huolehtimiseen (peseytyminen, pukeutuminen, ruokailu, liikkuminen, ulkoilu ja toimintakyvyn ylläpitäminen). Työ edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja, ryhmätyötaitoja, oma-aloitteisuutta, vastuullisuutta ja riittävää suomen kielen osaamista.

Opiskelija ei saa olla yksin työvuorossa eikä työskennellä lääkehoitoon liittyvissä työtehtävissä.

Koulutus muodostuu sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon ammatillisesta tutkinnon osasta kasvun ja osallisuuden edistäminen.

Tutkinnon osien sisällöt löytyvät opetussuunnitelman perusteista: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854765/tiedot

Tarkempi sisältö:

Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp

· Ihmisen kasvu ja kehitys
· Varhaiskasvatus
· Luovan toiminnan menetelmät
· Ammattietiikka ja ammatillinen vuorovaikutus
· Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, selkokieli
· Perheiden palvelut ja toimeentuloturva
· Sosiokulttuurinen näkökulma
· Mielenterveys
· Ravitsemus
· Työpaikalla järjestettävä koulutus (6 viikkoa).

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä edistäen asiakkaan kasvua ja osallisuutta toimimalla kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ympäristössä. Näyttöympäristöjä ovat varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt (päiväkoti tai ryhmäperhepäivähoito), esiopetus, koululaisten aamu- ja iltapäivähoito, kerhotoiminta, peruskoulu, nuorisopaja sekä maahanmuuttajien erilaiset palvelut sekä ikääntyneiden palveluasumisen yksiköt, sairaala tai päiväkeskustoiminta.

Lisätietoja:

Marika Marttinen, marika.marttinen@poke.fi, p. 040 5233 471

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto