Maatalousalan perustutkinto (maatilatalouden osaamisala)

Maatalousalan perustutkinto (maatilatalouden osaamisala)

Maatilatalouden osaamisalalta valmistunut maaseutuyrittäjä osaa tehdä töitä monipuolisesti erilaisissa alan yrityksissä. Hänellä on laajat perustiedot maan kasvukunnon ylläpidosta ja kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä, hyvät tekniset taidot ja vahva osaaminen työssä tarvittavien koneiden ja laitteiden käyttämiseen.

Valintojensa mukaisesti maaseutuyrittäjä osaa hoitaa tuotantoeläimiä niiden hyvinvointia edistäen, harjoittaa suunnitelmallista metsätaloutta, palvella asiakkaita tai käyttää ja suunnitella yrityksensä tuotantoteknologiaa sekä rakennuskantaa. Maaseutuyrittäjä pystyy toimimaan maatilatalouden eri ammateissa, kuten esimerkiksi maanviljelijänä, tuotantoeläinten hoitajana, maatalouslomittajana, asiakaspalvelutehtävissä maataloustarvikekaupassa.

Koulutus edellyttää koulutus- ja työskentelymotivaatiota, palveluhenkisyyttä, luotettavuutta, oma-aloitteisuutta, ja terveyttä sekä riittävää suomen kielen taitoa.

Maatalousalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp). Ammatillisista tutkinnon osista pakollisia on 80 osaamispistettä ja valinnaisia 65 osaamispistettä

Pakollinen tutkinnon osa: Toiminta maatalousalalla, 15 osp Luonnonvara-alan yrityksessä toimiminen, 15 osp Maan kasvukunnon ja tuotantoympäristön hoitaminen, 40 osp Maatalousyrittäminen, 10 osp

Valinnaiset osat (HOKSin mukaan)

Eläinlajikohtainen tuotanto ja hyvinvoinnista huolehtiminen 20 osp Eläinlajikohtainen hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen 15 osp Kasvilajikohtainen tuottaminen 15 osp Luonnonvara-alan asiakaspalvelutyössä toimiminen 10 osp Luonnonvara-alan työtehtävässä toimiminen 5 osp Maatalouskoneiden huoltaminen ja korjaaminen 10 osp Maatalousluonnon monimuotoisuuden ja maiseman hoito 15 osp Metsien hyödyntäminen 15 osp Peltokasvien tuottaminen 30 osp Rakentaminen maaseutuympäristössä 15 osp Raskaskoneiden huoltaminen ja korjaaminen 20 osp Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen 5 osp Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa 5 – 15 osp Tutkinnon osa toisesta ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta 5 – 15 osp Tutkinnon osa toisen osaamisalan pakollisista tutkinnon osista 10 – 20 osp Yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, lukio-opintoja tai muita jatko-opintovalmiuksia tukevia opintoja 1 – 25 osp

Yhteiset tutkinnon osat 35 osp

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11 osp Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen 6 osp Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen 9 osp Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet 9 osp

Koulutus sisältää lähi-, etä- ja verkko-opiskelua, pääpaino on työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa, työssä oppien. Opiskelijoiden osaaminen kartoitetaan koulutuksen alkaessa. Kartoituksen pohjalta jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).

Lisätietoja:
Päivi Kaihlajärvi
paivi.kaihlajarvi@poke.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Uuraistentie 240 (Biotalouskampus)
  • Paikkakunta: Saarijärvi, Keski-Suomi