Hoiva-avustaja tai lähihoitaja

Hoiva-avustaja tai lähihoitaja

HALUATKO LÄHIHOITAJAKSI TAI AVUSTAVIIN TEHTÄVIIN HOITOALALLE?
Lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutus sopii ihmisläheisestä sosiaali- ja terveysalan työstä kiinnostuneelle. Ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot sekä oma-aloitteisuus ja vastuullisuus ovat ammattitaidon keskeinen osa. Koulutuksen aikana opiskellaan esimerkiksi asiakkaan ohjaamista, perushoitoa, liikkumisessa ja päivittäisissä toiminnoissa avustamista. Koulutusvalinta (lähihoitaja vai hoiva-avustaja) tehdään opintojen aikana. Lähihoitajakoulutuksen osaamisalavaihtoehdot ovat ikääntyvien hoito ja kuntoutus, vammaistyö sekä sairaanhoito ja huolenpito. Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille hakijoille.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Koulutuksesi aikana Sinun on mahdollista tehdä joko lähihoitajan tai hoiva-avustajan opinnot (ks. tarkemmat sisällöt alla).

Hoiva-avustaja (60 osp, kesto noin 1 vuosi)
suoritetaan kaksi tutkinnon osaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta (ei koko tutkintoa):
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
· Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp

Lähihoitaja, Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (180 osp, kesto noin 2 vuotta):
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
· Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, 30 osp
· Osaamisalaopinnot, 75 osp: Ikääntyvien hoidon ja kuntoutuksen osaamisala TAI Vammaistyön osaamisala TAI Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala
· Ammatillinen valinnainen, 15 osp
· Yhteiset tutkinnon osat, 35 osp

TOTEUTUS: Koulutus muodostuu lähiopetuksesta, käytännön harjoituksista, itsenäisestä ohjauksesta sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Opetus on maksutonta. Mikäli koulutukseen liittyy viranomaismaksuja tulevat ne opiskelijan itsensä maksettavaksi (esim. lupakortit noin 15 eur/kortti).

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN: Koulutukseen haetaan säköisesti www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus -> koulutuksen nro 713870. Osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella haastatteluun, täytäthän hakemuksesi huolellisesti.

HUOM. Koulutushakemus on sitova heti, kun olet sen jättänyt. Hakemuksen peruminen saattaa aiheuttaa työttömyysetuuden menettämisen toistaiseksi tai määräajaksi. Seuraa oman koulutushakemuksesi tilannetta www.tyomarkkinatori.fi Oma asiointi -palvelun kautta, koska sieltä näet tiedot mm. haastatteluun kutsumisesta, kirjepostin kulku saattaa viedä useita päiviä.

TERVEYDELLISET VAATIMUKSET JA MUUT SOVELTUVUUTEEN LIITTYVÄT SEIKAT: Hakijoilta edellytetään alalle soveltuvuutta, hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä, riittävää suomen kielen taitoa sekä valmiuksia vuorotyöhön. Tutkintoa määrittelee SORA-lainsäädäntö, jonka mukaan opiskelijaksi ei voida ottaa hakijaa, joka ei ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen, ks. tarkemmat tiedot https://sskky.fi/hakijalle/opiskelijavalinta/#sora

KOULUTUKSEN LOMA-AJAT: Arkipyhien lisäksi 16.-22.10. ja 21.-31.12.2023, muiden vuosien lomat ilmoitetaan myöhemmin. Muina aikoina opiskelijan edellytetään sitoutuvan työvoimakoulutukseen kokopäiväisesti 5 päivänä viikossa (koulutuspäivien toteutusmuodot saattavat vaihdella).

LISÄTIEDOT:
Lisätietoja koulutuksen sisällöstä ja toteutuksesta: opinto-ohjaaja Liisa Sulonen, liisa.sulonen@sskky.fi tai p. 044 7704 589
Koulutusneuvonta (hakeutuminen, koulutusaikaiset etuudet), p. 0295020702 (ma-pe klo 9-16.15) tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Salon seudun ammattiopiston lähihoitajaopinnoista kertova esittelyvideo on katsottavissa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=b_00KNcdN8c&list=PLHqUKpt4y9DblepJzDsS9z981n-YBLn3J&index=16

Työvoimakoulutuksessa ei ole tarjolla kaikkia videossa mainittuja suuntautumisvaihtoehtoja/osaamisalaopintoja, vaan tarjolla olevat osaamisalat ovat vammaistyö, ikääntyvien hoito ja kuntoutus sekä sairaanhoito ja huolenpito.

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Salon seudun ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto