Hoiva-avustaja- tai lähihoitajakoulutus maahanmuuttajille

Hoiva-avustaja- tai lähihoitajakoulutus maahanmuuttajille

HALUATKO LÄHIHOITAJAKSI TAI AVUSTAVIIN TEHTÄVIIN HOITOALALLE?
Tämä koulutus sopii sinulle, jos haluat hoitaa iäkkäitä ihmisiä. Ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot sekä oma-aloitteisuus ja vastuullisuus
ovat ammattitaidon keskeinen osa. Koulutuksen aikana opiskellaan esimerkiksi asiakkaan ohjaamista, perushoitoa, liikkumisessa
ja päivittäisissä toiminnoissa (peseytyminen, pukeutuminen, ruokailu) avustamista. Koulutus sisältää myös suomen kielen opetusta.
Koulutusvalinta (lähihoitaja vai hoiva-avustaja) tehdään opintojen aikana. Lähihoitajakoulutuksen osaamisalana on Ikääntyvien hoito
ja kuntoutus. Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille maahanmuuttajataustaisille työnhakijoille.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Koulutuksesi aikana Sinun on mahdollista tehdä joko lähihoitajan tai hoiva-avustajan opinnot (ks. tarkemmat sisällöt alla).

Hoiva-avustaja (60 osp, kesto noin 1 vuosi)
suoritetaan kaksi tutkinnon osaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta (ei koko tutkintoa):
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
· Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp

Lähihoitaja, Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (180 osp, kesto noin 2 vuotta):
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
· Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, 30 osp
· Ikääntyvien hoidon ja kuntoutuksen osaamisalaopinnot, 75 osp
· Ammatillinen valinnainen, 15 osp
· Yhteiset tutkinnon osat, 35 osp

TOTEUTUS: Koulutus muodostuu lähiopetuksesta, käytännön harjoituksista, itsenäisestä ohjauksesta sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.

MAKSUT: Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Mahdolliset viranomaiskulut (esim. lupakorttien kustannukset noin 15 eur/kortti) opiskelija kuitenkin maksaa itse.

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN: Koulutukseen haetaan säköisesti www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus -> koulutuksen nro 713660. Osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella haastatteluun, täytäthän hakemuksesi huolellisesti.
HUOM. Koulutushakemus on sitova heti, kun olet sen jättänyt. Hakemuksen peruminen saattaa aiheuttaa työttömyysetuuden menettämisen toistaiseksi tai määräajaksi. SEURAA oman koulutushakemuksesi tilannetta www.tyomarkkinatori.fi Oma asiointi -palvelun kautta, koska sieltä näet tiedot mm. haastatteluun kutsumisesta, kirjepostin kulku saattaa viedä useita päiviä.

TERVEYDELLISET VAATIMUKSET JA MUUT SOVELTUVUUTEEN LIITTYVÄT SEIKAT: Hakijoilta edellytetään alalle soveltuvuutta, hyvää psyykkistä ja fyysistä terveyttä, riittävää suomen kielen taitoa sekä valmiuksia vuorotyöhön. Tutkintoa määrittelee SORA-lainsäädäntö, jonka mukaan opiskelijaksi ei voida ottaa hakijaa, joka ei ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen, ks. tarkemmat tiedot https://sskky.fi/hakijalle/opiskelijavalinta/#sora

KOULUTUKSEN LOMA-AJAT arkipyhien lisäksi 16.-22.10.2023, 6.12.2023, 21.-31.12.2023 (muiden vuosien lomat ilmoitetaan myöhemmin). Muina aikoina opiskelijan edellytetään osallistuvan työvoimakoulutukseen kokopäiväisesti 5 päivänä viikossa (koulutuspäivien toteutusmuodot saattavat vaihdella).

LISÄTIEDOT:
Lisätietoja koulutuksen sisällöstä ja toteutuksesta: opinto-ohjaaja Liisa Sulonen, liisa.sulonen@sskky.fi tai p. 044 7704 589
Koulutusneuvonta (hakeutuminen, koulutusaikaiset etuudet), p. 0295020702 (ma-pe klo 9-16.15) tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta , jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Sovi koulutukseen hakeutumisesta ja sen päivittämisestä työllistymissuunnitelmaasi TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutuksesta tulee sopia työllistymissuunnitelmassa, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Salon seudun ammattiopiston lähihoitajaopinnoista kertova esittelyvideo on katsottavissa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=b_00KNcdN8c&list=PLHqUKpt4y9DblepJzDsS9z981n-YBLn3J&index=16

(Huom. työvoimakoulutuksessa ei ole tarjolla kaikkia videossa mainittuja suuntautumisvaihtoehtoja/osaamisalaopintoja, vaan tarjolla oleva osaamisala tässä koulutuksessa on ikääntyvien hoito ja kuntoutus.)

• Tarjoaja: Salon seudun ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto