Linja-autonkuljettaja

Linja-autonkuljettaja

Koulutuksen ensisijainen tavoite on parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä linja-auton kuljettajaksi.
Koulutuksessa saat työssä tarvittavat ammatilliset valmiudet. Suoritat koulutuksen aikana myös tarvittavat lupakortit.
Vieraskielisillä opiskelijoilla on mahdollisuus saada Suomi toisena kielenä opetusta työvoimakoulutuksen aikana.

KENELLE: Sinulle, joka olet työtön tai työttömyysuhan alla ja olet kiinnostunut työskentelemään linja-auton kuljettajana.
Sinulla tulee olla vähintään B-luokan pysyvä ajo-oikeus ja olet vähintään 23-vuotias. Suomen kielen taito on oltava riittävä koulutuksesta suoriutumiseen. Soveltuvuus alalle, mm. nuhteettomuus liikenteessä, on tärkeää. Nuhteettoman ajohistorian tarkastelun vuoksi Sinulla tulee olla ollut suomalainen ajokortti vähintään yhden vuoden ajan ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.
Ajokorttiote tarkistetaan valintahaastattelun yhteydessä.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ MM.:
· D-luokan kuljettajaopetus
· Henkilöliikenteen perustason ammattipätevyys
· Taloudellinen ajo
· Liikenneturvallisuus
· Asiakaspalvelu
· Ajoneuvotekniikka
· Paikallis-, seutu- sekä kaukoliikenne
· Tilausajoliikenne
· Palveluliikenne
· Ensiapu
· Tietotekniikka
· Työpaikalla tapahtuvaa oppimista linja-autoyrityksissä kuljettajan tehtävissä

Koulutus on käytännön läheistä, jota täydennetään tarvittavilla teoriaopinnoilla. Koulutukseen sisältyy työssäoppimista. Laadimme sinulle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman. HOKS määrittelee myös koulutuksen keston, maksimi aika 12 kk.

TERVEYDENTILAVAATIMUKSET:
Kuljetusalalle on olemassa myös terveydentilavaatimuksia. Tutustu terveydentilavaatimuksiin opintopolun sivuilta.

LOMA-AJAT: Arkipyhien lisäksi 2023: 16.-22.10. ja 21.-31.12., 2024: 2.-3. ja 19.-25.2., 1.-31.7. ja 14.-20.10.

HINTA: Koulutus on ilmaista. Opiskelijalle itselleen aiheutuvia kustannuksia:
· Lupakorteista aiheutuvat kulut n. 15 €/kortti
· teoriakokeet 40€ kpl, ajokokeet 112€ kpl, ajokorttihakemus 39€ (molemmat samalla lapulla C ja D) + lääkärintarkastus 2-luokan ajo-oikeutta varten (B-kortilla aloittavat)
· Ammatti-pätevyyskortti 50 € + 18,50 € rekisteröimismaksu
· Kuljettajakortti 104 €

HAKU: Koulutukseen haetaan sähköisesti www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus ->
koulutuksen nro 714325, tai paikallisessa työ- ja elinkeinotoimistossa. Koulutukseen valinta tapahtuu haastattelun perusteella.
Seuraa oman koulutushakemuksesi tilannetta Oma asiointi -palvelun kautta, koska sieltä näet hakuajan päättymisen jälkeen tiedot
mm. haastatteluun kutsumisesta, kirjepostin kulku kun saattaa viedä useita päiviä.
Koulutukseen valinta tapahtuu haastattelun perusteella. Koulutukseen valitaan enintään 12 opiskelijaa

OHJE: Traficom otteen hankkimista varten: Ajokorttiotteen saa Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta. Palvelussa voi myös
tarkastaa henkilökohtaiset ajo-oikeuteen ja ajokorttiin liittyvät tiedot. Sähköisestä palvelusta tulostettava ajokorttiote on virallinen
asiakirja. Lomake löytyy sähköisenä osoitteesta: www.traficom.fi (Asioi kanssamme -> tieliikenne -> kuljettajatiedot ja
ajokorttiote -> sähköinen asiointi) TAI www.suomi.fi, hakusanalla ”ajokorttiote”. Voit tulostaa pdf-muotoisen ajokorttiotteen
ilmaiseksi Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta (kirjaudutaan pankkitunnuksilla).

MUISTA: Traficom-ote otetaan mukaan haastatteluun ja esitetään haastattelijoille. Ote saa olla enintään 2 kk vanha (päiväys).

LISÄTIETOJA: opettaja Jani Tontti, p. 044 7704 316 tai jani.tontti@sskky.fi, Koulutusneuvonta, p. 0295020702 (ma-pe klo 9-16.15)

Salon seudun ammattiopiston linja-autonkuljettajakoulutuksesta kertovan esittelyvideon voit katsoa oheisen linkin kautta

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Salon seudun ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto