Opiskele ja työllisty keittiö- ja ravintolatyöhön

Opiskele ja työllisty keittiö- ja ravintolatyöhön

Sinulle, joka olet työtön tai työttömyysuhan alainen, ja sinulla on alalle soveltuva terveys sekä opintojen
suorittamiseen riittävä suomen kielen taito. Ravintola-ala tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä esimerkiksi ravintoloissa,
kahviloissa, suurkeittiöissä, työpaikka- ja oppilaitosruokaloissa, päiväkodeissa ja matkailuyrityksissä. Koulutus soveltuu
myös maahanmuuttajille ja koulutuksen aikana on mahdollista parantaa suomen kielen taitoa.

TAVOITE JA SISÄLTÖ:
Koulutuksen ensisijainen tavoite on parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä. Koulutuksessa tutustut ravintola- ja keittiötyön perustyötehtäviin ja saat lisää valmiuksia käyttää nykyaikaisia välineitä ja menetelmiä. Koulutus on käytännönläheistä ja tapahtuu oppilaitoksen omissa kahvila-, ravintola- ja suurtalouden oppimisympäristöissä ja alan työpaikoilla monipuolisissa työtehtävissä. Koulutuksen aikana voit perehtyä esimerkiksi asiakaspalveluun, suurtalous- tai ravintolakeittiön työtehtäviin tai vaikka liikenneasematyöhön. Koulutuksen aikana voit suorittaa Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon osia.

Esimerkkejä koulutuksen sisällöistä:
· ruoanvalmistus · kahvilapalvelut · asiakaspalvelutaidot
· työturvallisuus · elintarvikehygienia · alkoholilainsäädäntö
· erityisruokavaliot ja terveellinen ravinto

Koulutuksen alussa perehdytään ravintola- ja catering-alan työtehtäviin ja alan tarjoamiin vaihtoehtoihin. Aluksi
opiskellaan pääosin oppilaitoksessa ja tutustutaan mahdollisuuksien mukaan alan työpaikkoihin. Koulutuksen kesto
määräytyy aikaisemman työkokemuksen ja koulutuksen sekä alalle soveltuvuuden perusteella (enintään 12 kk).
Jokaiselle koulutukseen osallistuvalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) koulutuksen
alettua. Koulutus on päiväkoulutusta ja sisältää myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista työpaikan työaikojen mukaisesti.

LOMA-AJAT: Arkipyhien lisäksi 2023: 16.-22.10. ja 21.-31.12., 2024: 2.-3.1., 19.-23.2. ja 1.-31.7
HINTA: Koulutus on maksuton. Opiskelija maksaa lupakorteista syntyvät kustannukset n. 15 €/kortti.

HAKU:
Koulutukseen haetaan sähköisesti www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva
työvoimakoulutus > koulutuksen nro 713868, tai paikallisessa työ ja elinkeinotoimistossa. Koulutukseen valinta tapahtuu
haastattelun perusteella. Seuraa oman koulutushakemuksesi tilannetta Oma asiointi -palvelun kautta, koska sieltä näet
hakuajan päättymisen jälkeen tiedot mm. haastatteluun kutsumisesta, kirjepostin kulku kun saattaa viedä useita päiviä.

LISÄTIETOJA
Opettaja Matti Tuomi p. 044 7704 344 tai matti.tuomi@sskky.fi
Koulutusneuvonta (hakeutuminen, etuudet), p. 0295020702 (ma-pe klo 9-16.15) tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Salon seudun ammattiopiston ravintola- ja catering-alan koulutuksesta kertova esittelyvideo on katsottavissa osoitteesta (Huom. työvoimakoulutuksessa opiskeluaika on rajattu 12 kuukauteen, joten tarkoituksena suorittaa osia perustutkinnosta.)

• Tarjoaja: Salon seudun ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto