Ammatillinen osatutkinto yksilöllisesti

Ammatillinen osatutkinto yksilöllisesti

• Koulutus alkaa: non-stop

Tämä kouluttautumismalli on tarkoitettu pirkanmaalaisille työttömille ja työttömyysuhan alaisille 20 vuotta täyttäneille työnhakijoille, joilla on tarve ja motivaatiota suorittaa ammatillinen perus- tai ammattitutkinto tai tutkinnon osa, mutta ei mahdollisuutta osallistua työvoimakoulutukseen Tampereella.

Koulutusta järjestetään koulutustarpeesi mukaan aloille, joilla on hyvät työllistymismahdollisuudet. Tästä ilmoituksesta löydät SASKY koulutuskuntayhtymän koulutusalat, joille voit hakeutua. Ilmoitathan hakemuksessasi sinua kiinnostavan koulutusalan ja tutkinnon sekä oppilaitoksen. Koulutuksen yksilöllisyys näkyy esimerkiksi jatkuvana hakuna ja henkilökohtaisena palveluna niin oppilaitoksessa kuin TE-palveluissa sekä oman opiskelupolun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Tämä työvoimakoulutusmalli on harkinnanvarainen ja jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti.

Huom! Jokaisen hakemuksen kohdalla katsotaan koulutusalan mahdollisuudet ottaa hakija opiskelijaksi.

Koulutuksen toteutus ja kesto
Koulutuksen sisältö ja kesto määräytyvät koulutusalan ja suoritettavan koulutuskokonaisuuden mukaan. Työvoimakoulutuksen kesto on enimmillään 18 kuukautta. Työvoimakoulutus on tiivistä, tavoitteellista, kokoaikaista ja työelämän pelisäännöillä toteutettavaa koulutusta. Lomaa kertyy viisi päivää kuutta kuukautta kohden. Opetus tapahtuu ryhmissä muiden tutkinto-opiskelijoiden mukana, mutta etenet oman koulutussuunnitelmasi mukaisesti yksilöllisesti.

Kouluttaja ei välttämättä voi järjestää koulutukseen soveltuvaa työssäoppimispaikkaa, joten hakijalta toivotaan omaa aktiivisuutta työssäoppimispaikan etsimisessä.

Voit tutustua koulutusmalliin myös videoilta osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=qQesGfGEIbE ja https://www.youtube.com/watch?v=uN1eSYTKQHE.

Koulutuksen sisältö
Saskyssa voit suorittaa työvoimakoulutuksena tutkinnon tai tutkinnon osia mm. seuraavissa tutkinnoissa:

- Hoiva-avustajakoulutus
- Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto, koneistaja ja levyseppähitsaaja
- Liiketoiminnan perustutkinto, merkonomi
- Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto, luonnonvaratuottaja ja luonto-ohjaaja
- Rakennusalan perustutkinto, talonrakennusala ja kivirakentaminen
- Puhtaus- ja kiinteistöalan perustutkinto, kiinteistönhoitaja
- Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, toimitilahuoltaja ja kodinhuoltaja
- Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto, laitoshuoltaja
- Puuteollisuuden perustutkinto, puuseppä
- Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja: ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala, lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala, Vammaistyön osaamisala
- Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto, sähköasentaja
- Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, tarjoilija ja kokki

Kirjoitathan hakemukseesi, mitä haluaisit tällä mallilla opiskella!

Tutkintojen perusteisiin voit tutustua tarkemmin verkossa osoitteessa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/kooste/ammatillinenkoulutus?hakutyyppi=perusteet. Tutustu oppilaitokseen tarkemmin tästä linkistä: www.sasky.fi

Koulutukseen hakeminen ja valinta
Ennen koulutukseen hakemista, keskustele asiasta TE-toimiston ohjausasiantuntijan tai kuntakokeilun OMA-valmentajan kanssa. TE-toimiston ohjausasiantuntijan ja kuntakokeilun OMA-valmentajan tavoitat esim. jättämällä yhteydenottopyynnön Oma asiointi -verkkopalvelun kautta. Kun yhteisesti laaditussa työllistymissuunnitelmassa on arvioitu koulutustarpeesi, voit hakea koulutukseen. Hakemuksen voit lähettää klikkaamalla tässä ilmoituksessa ’Hae tähän koulutukseen’. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi käymällä TE-toimistossa tai soittamalla puhelinpalveluun 0295 025 500 ennen hakuajan päättymistä.

Hakemuksesi käsitellään TE-toimiston koulutuspalveluissa. Valintaperusteiden täyttyessä saat seuraavaksi yhteydenoton oppilaitoksesta. Oppilaitoksen edustajan kanssa voit keskustella opinnoista ja samalla oppilaitos arvioi soveltuvuuttasi koulutukseen. Jos valmiutesi ovat kunnossa ja oppilaitos pystyy tarjoamaan sinulle opiskelupaikan, oppilaitos laatii kanssasi aikataulutetun koulutussuunnitelman. Oppilaitos toimittaa koulutussuunnitelman myös TE-palveluihin, josta sinuun ollaan yhteydessä.

Koulutukseen voidaan valita henkilöitä, joilla on koulutustarve ja jotka soveltuvat koulutusalalle ja koulutuksen tavoitteena olevaan työhön. Soveltuvuus määritellään kyseisen ammattialan tai ammatin vaatimien taitojen, ominaisuuksien ja terveydellisten vaatimusten perusteella.

Muistathan kirjata hakemukseesi sinua kiinnostavan koulutusalan. Perustele omin sanoin, miksi haluat opiskelemaan, mikä alassa kiinnostaa ja onko sinulla ajatuksia työssäoppimispaikasta.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa myös yhteyttä chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Katso lisätietoja: https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-palveluiden asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoja saat osoitteesta: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana