Hoiva-avustaja

Hoiva-avustaja

Hoiva-avustaja toimii avustavissa tehtavissä esimerkiksi vanhuksille tai vammaisille tarkoitetuissa hoiva- ja palvelutaloissa tai kotihoidossa. Työtehtävät liittyvät asiakkaiden perustarpeista huolehtimiseen, kuten esimerkiksi peseytymisessä ja ruokailussa auttamiseen, siivoamiseen ja asiointeihin. Hoiva-avustajat eivät saa osallitua lääkehoitoon, eivätkä voi työskennellä lääkehoitoon liittyvissä tehtävissä ja itsenäisessä terveydenhuoltoalan koulutusta vaativassa hoitotyössä.
Sisältyy kaksi pakollista sosiaali- ja terveysalan (lähihoitaja) perustutkinnon osaa: Kasvun ja osallisuuden edistäminen ja ikääntyvien osallisuuden edistäminen. Pakollisten lähihoitaja perustutkinnon osien suorittaminen hyväksytysti vaaditaan, jotta voidaan hyväksyä hoitajamitoitukseen. Aloitus HOksin mukaan.

Opinnot toteutetaan päiväopiskeluna, joka koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta ja työpaikalla tapahtuvasta opiskelusta.

Jokaiselle koulutukseen osallistuvalle opiskelijalle laaditaan yhdessä HOKS-ohjaajan kanssa henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen ja suunnitellaan opintojen eteneminen.

Koulutuksen sisältö:

Koulutus koostuu seuraavista tutkinnon osista:
·Ikääntyvien osallisuuden tukeminen (sosiaali- ja ja terveyslan perututkinto)
·Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp (Sosiaali- ja terveyslan perustutkinto)

Hova-avustajakouutuksessa käytetään valintaprosessissa soveltuvuustestejä, koska suoritetaan sosiaali- ja terveysalan kaksi pakollista osatutkintoa, ja työskennellään ikäihmisten ja vammaislan hoiva-alan toimintaympäristöissä.

Koulutus ei johda tutkintoon, mutta antaa valmiuksia sosiaali- ja terveysalan avustaviin tehtäviin, jotka liittyvät asiakkaiden perustarpeista huolehtimiseen. Koulutuksen kesto on noin 10-12 kuukautta.

HAKEMINEN
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutuksen opiskelijalle koulutus on maksuton.

Lisätiedot:
Miia Mäntysaari, +358 44 550 6579