Maahanmuuttanut matkalla ammattiin -koulutus

Maahanmuuttanut matkalla ammattiin -koulutus

Maahanmuuttanut matkalla ammattiin -koulutus (mama-koulutus) 11.9.2023-12.4.2024

Mama-koulutuksen tavoitteena on, että maahanmuuttanut löytää itselleen sopivan ja työllistävän koulutusalan. Koulutuksen jälkeen opiskelijalla on hyvät valmiudet jatkaa ammatillisia opintoja tai työllistyä alalle. Koulutuksen kesto on 7 kuukautta.

Koulutuksen sisältö
Mama-koulutus rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa vahvistaa opiskelijan opiskelu- ja työelämävalmiuksia. Toisessa osassa opiskelija opiskelee valitsemansa alan ammatillisia opintoja yhdessä muiden alan opiskelijoiden kanssa.

OSA 1: Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (3.5 kuukautta)
Ammatillinen suomen kieli
·oman alan ammatillinen suomen kieli
·ammatissa tarvittaviin lupakoulutuksiin valmistautuminen (hygienia, ensiapu, työturvallisuus)

Muut opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot
·yhteiskunta- ja työelämätietous
·opinto- ja uraohjaus
·digitaalisen osaamisportfolion tekeminen
·työnhakuvalmennus
·tieto- ja viestintätekniikan perustaidot

Työpaikalla järjestettävä koulutus
·oman alan työpaikkoihin ja -tehtäviin tutustuminen
·ammatissa ja koulutuksessa tarvittavan kielitaidon vahvistaminen
·työelämätaitojen noudattaminen

OSA 2: Ammatilliset opinnot (3.5 kuukautta)
·Opiskelija suorittaa yhden tutkinnon osan tai osan tutkinnon osasta
·Opiskelu tapahtuu yhdessä muiden alan opiskelijoiden kanssa

Opintojen toteutustapa
Koulutus toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti lähiopetuksena, verkossa sekä työelämässä.
Kenelle koulutus sopii
Mama-koulutus sopii maahanmuuttaneelle, joka
·tarvitsee vahvistusta suomen kielessä ja työelämätaidoissa
·haluaa päästä opiskelemaan ammatillista perustutkintoa ja työllistyä
·tietää, mikä ammattiala kiinnostaa
·täyttää alan muut hakuehdot

Koulutuksessa ei edellytetä hyvää suomen kielen taitoa, mutta joillakin aloilla on korkeampi kielitaitovaatimus. Kielitaidon soveltuvuus alan opintoihin arvioidaan koulutuksen haastattelussa.

Koulutus on opiskelijalle maksuton.

Hakutiedot
Koulutus alkaa 11.9.2023.

Hakijat kutsutaan valintahaastatteluun ja kielitaitokartoitukseen vko 34-35.

Jäikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Maiju Matikainen
Puh. 044 550 6349
Sähköposti on muotoa
etunimi.sukunimi@samiedu.fi

Opintotoimisto
Puh. 015 550 6000
opintotoimisto@samiedu.fi

HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille Etelä-Savon TE-toimiston, Mikkelin seudun- sekä Savonlinnan kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai kuntakokeiluissa.

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus) tai jätä paperihakemus työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä (mahdollinen haastattelukutsu ja lopullinen valintatieto) voit seurata: www.tyomarkkintori.fi > Oma asiointi > Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

VALINTA

Opiskelijat valitaan hakemusten ja tarvittaessa haastattelun perusteella. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi huolellisesti!

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:

Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Itä-Savon koulutuskuntayhtymä
  • TE-toimisto: Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto