Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto / lähihoitaja

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto / lähihoitaja

Tähän koulutukseen voivat hakeutua koko tutkinnon ja kesken jääneiden opintojen loppuun suorittajat. Tutkinnon täydentäminen tai osaamisalaopintoja voi myös hakea. Lähihoitaja työskentelee eri-ikäisten ja erilaisissa elämänvaiheissa olevien ihmisten kanssa. Hän auttaa, avustaa, ohjaa ja hoitaa ihmisiä ja ryhmiä, kuuntelee ja keskustelee ihmisten kanssa sekä työskentelee yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. Lähihoitajan työ on työtä ihmisten kanssa ja edistää ikääntyvien ja kasvun osallisuutta.
Koulutukseen on jatkuva haku 30.11.2023 saakka. Aloitus päivämäärä toteuteaan vuosikellon (4x/vuosi) ja HOKS:n mukaan.

IKÄÄNTYVIEN HOIDON JA KUNTOUTUMISEN OSAAMISALA

Vanhuksen tai muistisairaan ihmisen toimintakykyä ylläpitävää ja kuntoutumista edistävän hoidon, palvelun ja sosiaalisen vuorovaikutuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Työssä ohjataan ja tuetaan asiakkaan osallisuutta, edistetään hänen elämänsä laatua, mielekkyyttä ja turvallisuutta sekä otetaan huomioon asiakkaan elämänhistoria, voimavarat ja yksilöllisyys. Työpaikkoja voi olla esimerkiksi kotihoidossa, palvelutaloissa ja -keskuksissa, dementiayksiköissä.

VAMMAISTYÖN OSAAMISALA

Vammaisten asiakkaiden hoidon, kasvatuksen ja kuntoutuksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Työssä kommunikoidaan erilaisten ihmisten kanssa ja käytetään tarvittaessa erilaisia kommunikaatiomenetelmiä ja käytetään erilaisia vammaistyön apuvälineitä ja ohjataan asiakasta niiden käytössä. Työpaikkoja voi olla erilaisissa vammaistyön toimintaympäristöissä niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Lisätietoja tutkinnon sisällöstä löydät ePerusteet-palvelusta.

SOPIVUUS ALALLA TOIMIMISEEN

Opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet sekä krooniset ihottumat ja allergiat voivat vaikeuttaa opiskelua tai myöhemmin työelämässä selviytymistä. Ala ei sovellu päihteiden väärinkäyttäjille. Mahdollinen veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa työhön sijoittumista.

Alalla noudatetaan SORA-säädöstä ja -määräystä opiskeluun soveltumattomuudesta.

Opiskelijan on tarvittaessa esitettävä rikostaustaotteensa opiskelun aikana, koska opintoihin sisältyy alaikäisten kanssa työskentelyä.

Opiskelijat valitaan hakemusten, haastattelun ja soveltuvuustestien perusteella. Huom. Sosiaali- ja terveysalalle hakeutuville järjestetään soveltuvuuskoe, pakollinen. Valinnoissa on mukana koulutuksen edustaja. Muistathan perustella hakemuksesi!

Hakeutuminen koulutukseen sekä esivalintatiedon (mahdollinen haastattelukutsu) ja lopullisen valintatiedon voit itse käydä katsomassa omista tiedoistasi:
www.te-palvelut.fi > Oma asiointi >Henkilöasiakkaalle > Kaikki palvelut >Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Lisätiedot:
Mia Mäntysaari, +358 44 550 6579