Hoiva-avustajakoulutus maahanmuuttajille, Seinäjoki

Hoiva-avustajakoulutus maahanmuuttajille, Seinäjoki

Koulutuksen suorittaneena työllisyystilanteesi on hyvä. Voit työllistyä mm. ikääntyneiden palveluasumisen yksikköön, tehostettuun asumispalveluyksikköön, muistiyksikköön, päivätoimintaan, hyvinvointikeskukseen, sekä palvelutaloon tai -keskukseen. Työpaikkasi voi löytyä myös yksityisen sektorin työnantajalta.

Koulutus sisältää kaksi tutkinnon osaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta. Tutkinnon osien hyväksytty suorittaminen antaa sinulle valmiutta toimia ikääntyneiden asiakkaiden hoiva-avustajana, välittömän asiakastyön avustavissa työtehtävissä.

Hoiva-avustajan työhön tähtäävä koulutus antaa sinulle hyvän pohjan jatkaa opintoja lähihoitajaksi.

KENELLE?
Koulutus on tarkoitettu yli 20-vuotiaille työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Olet kiinnostunut hoiva-avustajan monipuolisesta työstä. Äidinkielesi ei ole suomi. Opiskelu tapahtuu suomen kielellä. Opinnot ovat päiväopintoja.

Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa selvitetään myös aikaisempi osaamisesi ja taitosi sekä mahdolliset tuen tarpeesi. Näytöt annetaan työpaikalla.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Suoritat sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta kaksi tutkinnon osaa, jotka yhteensä muodostavat 60 osaamispisteen laajuisen kokonaisuuden. Tutkinnon osat ovat:
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen (25 osp) ja
- Ikääntyvien osallisuuden edistäminen (35 osp).

Työskentelet hoiva-avustajan tehtävissä hoitajan työparina. Tehtävät liittyvät ikääntyneen asiakkaan perustarpeista huolehtimiseen ja niissä avustamiseen, esimerkiksi:
- peseytyminen
- pukeutuminen
- ruokailu
- liikkuminen
- ulkoilu
- toimintakyvyn ylläpitäminen

Tutustu tutkinnon osiin tarkemmin:

OPISKELUTAPA
Opiskelet oppilaitoksessa, työpaikalla ja itsenäisesti.
Heti opiskelun alussa kirjoitat yhdessä opettajan kanssa Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi eli HOKS. Siinä selvitetään aikaisempi osaamisesi ja taitosi sekä mahdolliset tuen tarpeesi.

Oppilaitoksessa on teoriatunteja, opintokäyntejä ja käytännön harjoituksia. Käytännön harjoituksissa suunnittelet ja toteutat erilaisia ohjaustilanteita sekä harjoittelet hoitotaitoja. Opintojen alussa on tehostettua opiskelun valmiuksia lisääviä opintoja, esimerkiksi suomenkielen ja matematiikan osaamisen vahvistamiseksi. Näytöt annetaan työpaikalla.

Terveydelliset vaatimukset
Tutustu Sora-lainsäädännön terveydentilavaatimuksiin ennen hakemuksen jättämistä. https://www.sedu.fi/fi/Hakijalle/Tietoa-hakijalle/Sovellunko-alalle

Varaudu esittämään rikosrekisteriote koulutuksen aikana, jos opintoihisi liittyy työharjoittelua alaikäisten parissa.

Mitä on hyvä tietää?
Opiskelet oppilaitoksessa, työpaikalla ja itsenäisesti.
Heti opiskelun alussa kirjoitat yhdessä opettajan kanssa Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi eli HOKS. Siihen kirjoitetaan mitä jo osaat ja missä ehkä tarvitset tukea.

Opiskelijatarina:

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA
Hae sunnuntaihin 1.10.2023 mennessä. Täytä hakemus huolellisesti, sillä sen perusteella osa hakijoista kutsutaan soveltuvuustestaukseen. Seuraa sähköpostiasi ja tekstiviestejä.

Soveltuvuustestaus järjestetään keskiviikkona 11.10.2023 Seinäjoella. Koe on yksipäiväinen. Varaa koko päivä.
Varaa kalenteriisi päivä jo etukäteen.

Soveltuvuustestaus sisältää asioita, joita tarvitaan hoitajan työssä. Näitä ovat muun muassa huolellisuus, yhteistyökyky ja hyvä vuorovaikutustaito. Valintaperusteita ovat myös motivaatio, koulutuksen tarve ja opiskelutaidot. Lisäksi on suomenkielen testi, koska koulussa ja työpaikka opiskellaan suomeksi. Toivomus on, että lähtötasosi on vähintään A2.1.

Opiskelu alkaa maanantaina 30.10.2023, ja se kestää keskimäärin 15 kuukautta.

Kyllikki Anttila, p 040 830 4106, kyllikki.anttila(at)sedu.fi)
Sedu Hakijapalvelut, p 040 830 2275, hakijapalvelut(at)sedu.fi
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA
Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi henkilökohtaisesti ennen hakuajan päättymistä. Täytä hakemus koulutukseen huolellisesti, sillä valinta tehdään hakemusten perusteella.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai toisen koulutuspaikan saaminen. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa. Näet valintatiedon Oma asiointipalvelussa. Valituille ilmoitetaan valinnasta myös tekstiviestillä/kirjeellä.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: