Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto

Uusia työntekijöitä tarvitaan kone- ja metallialalle jatkuvasti. Innostu sinäkin metallista!
Nyt on tilaisuus hankkia metallialan perustaidot.

KOHDERYHMÄ
Kohderyhmänä ovat alan koulutuksesta ja työtehtävistä kiinnostuneet, jotka haluavat työllistyä metallialalle. Kohderyhmänä ovat työttömät, työttömyysuhanalaiset ja maahanmuuttajat, jotka ovat TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaita työnhakijoita.

TAVOITE:
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto tai tutkinnon osa / osia. Voit siis suorittaa koko tutkinnon tai vaikka vain yhden osan tutkinnosta, joten koulutuksen kesto on yksilöllinen. Osaamisaloista voit valita koneistaja, levyseppähitsaaja tai koneasentajan opinnot. Koulutus antaa valmiuksia työllistyä alan monipuolisiin tehtäviin. Koulutus edistää hakijoiden työllistymistä ja edesauttaa alalla toimivien yritysten osaavan työvoiman saantia.

TOTEUTUSTAPA:
Koulutuksen aloitus tapahtuu Seinäjoella, minkä jälkeen on mahdollista siirtyä Lapualle oman valintasi mukaan suorittamaan tutkinnon loppuun.

SISÄLTÖ
Voit tutustua tarkemmin tutkinnon perusteisiin seuraavista osoitteista:
Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto:https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/3855075/reformi/tiedot
Koulutuskeskus Sedun toteutussuunnitelma Kone- ja tuotantotekniikkasta: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/amops/341938/tiedot

Tuotantotekniikan osaamisala:
Koneistaja osaa tehdä työpiirustusten mukaan poraus-, sorvaus-, jyrsintä- ja hiontatöitä sekä manuaalisilla että numeerisesti ohjatuilla työstökoneilla. Toteutuspaikkakunnat Lapua ja Seinäjoki.

Levyseppähitsaaja osaa tehdä levytöitä, hitsata ja tehdä erilaisia metallirakennetöitä. Toteutuspaikkakunnat Lapua ja Seinäjoki.

Koneasentajana asennat, säädät, korjaat, ohjaat ja pidät kunnossa tuotantolinjojen koneita ja laitteita. Toteutuspaikkakunta Seinäjoki.

Koulutuksessa on mahdollisuus suorittaa alalla tarvittavat korttikoulutukset:
- Tulityökortti
- Työturvallisuuskortti
- Hätäensiapukoulutus

TYÖELÄMÄSSÄ OPPIMINEN:
toteutetaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan.

MAAHANMUUTTAJILLE:
Koulutuksen tavoitteena on myös kielitaidon kehittäminen metallialan työssä vaadittavalle tasolle. Suomenkielen koulutusta integroidaan koulutukseen siten, että oppilas kykenee suoriutumaan Suomi toisena kielenä opinnoista.

Lue Romanin tarina kone- ja tuotantotekniikan koulutuksesta: http://toimistot.te-palvelut.fi/-/ammatillisella-koulutuksella-kiinni-suomalaiseen-tyoelamaan-haastattelussa-tuleva-metallimies-roman-jermoskin?redirect=http%3A%2F%2Ftoimistot.te-palvelut.fi%2Fetela-pohjanmaa%2Fajankohtaista%3Fp_p_i

SUOMEN KIELEN TESTAUS SEDUSSA
Jos hakijalla on todistus kielitaidosta, hänen tulee esittää todistus haastattelun yhteydessä.
Jos hakijalla ei ole todistusta kielitaidosta, hänen suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito testataan haastattelun yhteydessä.
Miksi suomen kielen taito on tärkeä?
Sedussa opiskellaan pääosin suomen kielellä.
Riittävä kielitaito on tärkeä, jotta osaa noudattaa työturvallisuutta ja etenee opinnoissa

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA: kouluttajalta Mika Lassila puh, 0408680756, s-posti: mika.lassila@sedu.fi
Sedu Uraluuri, puh. 0800 122 122 (ma-pe klo 9.00 – 16.00) maksutonta neuvontaa koulutusvalmentajilta

Koulutuksen hakuaika päättyy 1.10.2023. Kiinnitä huomiota hakemuksen tekemiseen. Hakemuksen perusteella sinut kutsutaan haastatteluun. Haastattelukutsu tulee sinulle tekstiviestillä. Haastattelut pidetään 5.10.2023 Seinäjoella. Maahanmuuttajataustaisille pidetään kielitesti 5.10.2023 Seinäjoella. Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Valintatiedot toimitetaan tekstiviestinä. Tiedot heijastuvat myös Oma asiointi -palveluun ja ovat nähtävissä heti tallennuksen jälkeen. Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html
    Sivustolta löytyy myös linkit ruotsin- ja englanninkieliseen palveluun.
    Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta
    Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös Facebookista: www.facebook.com/etelapohjanmaa.tepalvelut
Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös Facebookista: www.facebook.com/etelapohjanmaan.tepalvelut
  • Twitterissä: TEpalvelutEPO* Instagramissa: tepalvelutepo

HAKEMINEN:
jätä hakemus koulutukseen oheisesta hakupainikkeesta (’Hae tähän koulutukseen’).

• Tarjoaja: Sedu ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto