Lattiapintojen osaaja

Lattiapintojen osaaja

Haluaisitko työskennellä lattianpäällystyksen parissa?

Saat perusvalmiudet työskennellä uudis- ja korjausrakennuskohteissa itsenäisesti tai työryhmän jäsenenä. Hallitset perusteet erilaisten muovimattojen- ja lukkopontillisten päällysteiden asentamiseen kuiviin tiloihin. Osaat ottaa huomioon alustan vaatimukset sekä tasoittaa lattioita, mitata suoruuksia sekä hioa pinnat. Hallitset pienet kaatolattioiden tekemisen sekä märkätilamattotyön perusteet. Lattioiden käsittely epoksilla- ja polyuretaani pinnoitteilla sekä näiden tuotteiden turvallinen käyttö. Urakkalaskenta TESin mukaan, materiaalilaskentaa.

SISÄLTÖ:
Lattianpäällystäjältä edellytetään käsityötaitoja sekä työmenetelmien, käsityökalujen, laitteiden ja koneiden hallintaa ja materiaalien tuntemusta. Tarvitaan suunnitteluosaamista ja organisointitaitoja. Tarkkuus ja huolellisuus ovat työssä tarpeen. Lattianpäällystäjän tulee pystyä työskentelemään oma-aloitteisesti ja itsenäisesti mutta myös ryhmässä.
Kustannustietoisuus, täsmällisyys ja vastuuntunto ovat tärkeitä ominaisuuksia. Kyky omaksua nopeasti kehittyviä teknisiä työmenetelmiä on tarpeen.
Ammatissa tarvitaan hyvää yleiskuntoa. Työ on usein fyysisesti raskasta johtuen painavien ja hankalien materiaalien siirroista sekä epämukavista työasennoista.
Lattianpäällystyksen osaaja osaa tehdä lattianpäällystyksen esitöitä monipuolisesti sekä matto- ja lukkoliitostuotteiden asennuksia. Tämän lisäksi hänellä on osaamista betonilattioiden pinnoituksesta.

Koulutuksen sisältö:
Lattia asennuksen oppimistehtävät (käytännön harjoitukset oppilaitoksen tiloissa)
- Lukkopontillisten tuotteiden asennus: laminaatti, vinyyli
- Muovimaton asennus; kokolattiapala, muovimatto pala-asennus, kvartsivinyyli laatan asennus, heterogeenisen eli ns. remppamaton asennus saumauksineen ja juottamisineen sekä läpimuovimaton asennus ja hitsaus.
- Muovimaton asennus nostoineen märkätilaan.
- Pinnoitteiden käyttö
- Mattojen poisto ja kierrätyksen periaate
- Lattioiden primerointi ja tasoitus
- Mitoitus, materiaalit, tarvikkeet ja työvälineet sekä työjärjestys
- TESin mukaan urakka- ja materiaali laskentaa. Piirustusten luku
- Työturvallisuus: mm. kemikaalivaarat, asbestin huomioiminen sekä ergonomia. Henkilökohtaisten suojaimien käyttö
- Työympäristön siisteys ja turvallisuus. Työkohteen pölynhallinta

Koulutukseen kuuluu
- Tulityö- ja työturvallisuuskorttikoulutus

Koulutus tapahtuu monimuotokoulutuksena, johon kuuluu teoriaopiskelua, työsalityöskentelyä ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista rakennustyömailla.

Koulutuksen alussa on orientaatiojakso (10 pv), jonka aikana suunnittelet yhdessä kouluttajasi kanssa koulutuksesi sisältöä ja toteutusta, normaalin koulutuksen aikana. Jos päätät opintosi orientaatiojaksoon 10 päivän kohdalla, voit tällöin palata ilman seuraamuksia työnhakijaksi, mikäli koulutusvalinta osoittautuu virheelliseksi. Kouluttaja ohjaa tarvittaessa myös muihin koulutuspolkuihin.

KOULUTUKSEN KESTO on 59 päivää ajalla 25.9 – 15.12.2023.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA:
opettaja Jouko Peltokankaalta jouko.peltokangas@sedu.fi 0408680131

KOHDERYHMÄ:
Tämä koulutus on tarkoitettu kaikille alan työtehtävistä kiinnostuneille työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille.

HAKEMINEN:
Hae koulutukseen 13.9.2023 mennessä. Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”.
Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska sen perusteella tehdään koulutusvalinnat.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.
Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: