Minustako hoitoalalle, äidinkieli muu kuin suomi? Seinäjoki

Minustako hoitoalalle, äidinkieli muu kuin suomi? Seinäjoki

Oletko miettinyt, millaista hoitoalan opiskelu on? Oletko pohtinut, onko sinulla kykyä opiskella alan koulutuksessa? Onko äidinkielesi muu kuin suomen kieli? Mietitkö, millainen suomenkielen taito on riittävä? Kaipaatko tarkkaa tietoa, kuinka voit valmistautua soveltuvuustestiin? Tiedätkö, millaisia opiskelun erilaisia vaihtoehtoja Sinulla on? Oletko TE-palveluissa työnhakijana?

Kuulostavatko edelliset ajatukset tutuille? Jos kyllä, tämä viisi viikon mittainen kurkistus / tutustuminen hoitoalalle on juuri Sinulle!

Opiskelijatarina: Ahmad kertoo alasta: https://youtu.be/3E2iAF4wVGM

Tavoitteena on, että voit tehdä suunnitelman opiskelusta tai työstä. Tiedät, onko hoitoala sinulle oikea ja hyvä ammatti.

Koulutuksessa harjoitellaan asioita, joita tarvitaan sosiaali- ja terveysalalla. Ne liittyvät myös soveltuvuuden arviointiin. Niitä ovat
- aloitteellisuus ja vastuullisuus
- sosiaalisuus ja itsensä ilmaiseminen
- ongelmanratkaisutaito.
Hoitoalalla vaaditaan hyvää terveyttä ja toimintakykyä. Siksi Sinun on tärkeä tietää, kuinka voit parantaa omaa hyvinvointia. Koulutuksen aikana tutustut ammattialaan sekä opiskelijoiden tarinoiden että opettajien avulla.

Koulutuksen aikana saat tietää osaamisestasi ammatilliseen koulutukseen sekä asiat, jotka ehkä estävät opiskelua. Saat tietää myös kielitaidon tason. Lisäksi tutustut erilaisiin vaihtoehtoihin, kuinka hoitoalalle voi kouluttautua.

Jokaiselle oppijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Koulutuksen aikana harjoittelet hoitoalaan liittyviä valmiuksia, esimerkiksi digi- ja viestintätaitoja, matemaattista osaamista sekä luku- ja kirjoitustaitoa. Opiskelijaryhmä voi vaikuttaa koulutuksen sisältöön.

Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa oman opiskelupolkusi suunnitteluun. Opiskelun aikana käydään läpi työelämän ajankohtaisia sääntöjä, sekä päivitetään CV.

Koulutuksen päättyessä keskustelet opettajan kanssa hoitoalan soveltuvuudesta, sekä vahvuuksistasi ja osaamisestasi. Laadit yhdessä opettajan kanssa itsellesi jatkosuunnitelman, joka ohjaa joko hoitoalan koulutukseen hakeutumiseen, muuhun ammatilliseen koulutukseen hakeutumiseen tai työelämään hakeutumiseen.

Sedun opettajat ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla on hyvät tiedot ja taidot opettamastaan alasta. Koulutuksen vastuuhenkilöinä ovat uraohjaaja ja työllisyysvalmentaja, jotka tuntevat työnantajat hyvin.
Koulutuspaikka on Seinäjoki, Suupohjantie 45. Opiskelu on pääsääntöisesti lähiopetusta. Jonkin verran on opiskelua itsenäisesti ja verkon välityksellä (teams). Oppimisen menetelminä toimivat ammatilliset tehtävät, ryhmätyöt, sekä tutustumistilanteet hoitoluokassa, välinehoitoluokassa, ensihoidon luokassa ja simulaatioluokassa.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA:
Sedu Hakijapalvelut, p 040 830 2275, hakijapalvelut@sedu.fi
Kyllikki Anttila, p 040 830 4106, kyllikki.anttila@sedu.fi

KOHDERYHMÄ:
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, joiden äidinkieli on muu kuin suomi.

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA
Hae koulutukseen viimeistään 20.8.2023.
Täytä hakemus huolellisesti. Seuraa valinnan etenemistä työvoimahallinnon Oma asiointi -sivujesi kautta.
Koulutus on alkaa maanantaina 11.9.2023 ja päättyy perjantaina 13.10.2023.

Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: