Rakennusalan perustutkinto, talonrakentaja

Rakennusalan perustutkinto, talonrakentaja

• Koulutus alkaa: 11.9.2023

KOULUTUKSEN TAVOITE:
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija pystyy koulutuksen jälkeen työskentelemään monipuolisesti erilaisissa rakennusalan työpaikoissa ja yrityksissä talonrakentajana. Koulutuksen aikana suoritetaan rakennusalan perustutkinnon (talonrakentaja) pakolliset sekä valinnaiset tutkinnon osat. Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa huomioidaan aikaisempi työkokemus ja osaaminen. Koulutus kestää opiskelijan aikaisemmasta osaamisesta ja koulutustarpeesta riippuen noin 1,2 – 1,8 vuotta.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Pakolliset tutkinnonosat: yhteensä 70 osp
  • Rakennustyömaalla toimiminen, (25 osp)
  • Perustusvaiheen työt, (15osp)
  • Runkovaiheen työt, (30 osp)
Valinnaiset tutkinnonosat: (valittava 75 osp) esimerkiksi:
  • Runkovaiheen työt, (30 osp)
  • Sisävalmistusvaiheen työt, (15 osp)
  • Kattotyöt, (30 osp)
  • Raudoitus ja betonointi, (15 osp)
  • Ulkoverhoustyöt, (15 osp)
  • Laatoitus, (15 osp)
  • Muuraus, (15 osp)
Yhteiset tutkinnon osat: (yhteensä 35 osp)
  • Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, (11 osp)
  • Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, (6 osp)
  • Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, (9 osp)
  • Valinnaiset yhteiset tutkinnonosat, (9 osp)
Koulutuksen aikana alalla tarvittavat ja suoritettavat kortit
  • Työturvallisuuskortti
  • Tulityö
  • Hätäensiapu
Työelämässä oppiminen
  • Työelämässä oppiminen suoritetaan hyväksytyissä alan yrityksissä joko koulutussopimuksella tai oppisopimuksella.

Lisäinfot tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnonosista https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/6902593/reformi/tiedot

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA: Sedu/ Janne Mäkelä, puh. 040 6807599, etunimi.sukunimi@sedu.fi

Koulutukseen voidaan sisällyttää kuukauden loma (20 pv, heinäkuu), ja lomaviikkoina myös viikot 9 ja 42, sekä joulu.

KOHDERYHMÄ:
Koulutus on tarkoitettu rakennusalasta kiinnostuneille ja alalle soveltuville yli 20-vuotiaille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, joilla on riittävät opiskeluvalmiudet eikä terveydellisiä rajoitteita alan työtehtäviin. Eduksi katsotaan alan työkokemus tai koulutus.

HAKEMINEN:
Hae koulutukseen 27.8.2023 mennessä. Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen.
Täytä hakemus koulutukseen huolellisesti, sillä hakemusten perusteella kutsutaan haastatteluun tekstiviestillä 28.8.2023. Haastattelut ovat 1.9.2023. Huomioithan, että koulutushakemus on sitova. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, kulukorvausta ja mahdollista korotettua etuuden osaa. Koulutus on osallistujalle maksuton.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: