Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, Seinäjoki

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, Seinäjoki

Työvoimakoulutuksena uutena mahdollisuutena: perusopintojen jälkeen voit hakeutua opiskelemaan itseäsi kiinnostavaan osaamisalaan.
Tutkinto antaa sinulle sekä työelämän edellyttämän laaja-alaisen sosiaali- ja terveydenhuollon perusosaamisen.

Valmiin lähihoitajan työllistyminen on erittäin hyvä. Työnantajasi voi olla julkisen sektorin lisäksi myös yksityinen työnantaja, järjestö tai yhdistys

Opiskelijatarina:
Marko kertoo: https://youtu.be/nIVmXcRwvgQ

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa opiskelet ensin kaksi yhteistä tutkinnon osaa:
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, 30 osp

Osaamisala -vaihtoehdot:
- Ikääntyneen hoidon ja kuntoutumisen OA, 75 osp, TAI
- Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon OA, 75 osp, TAI
- Mielenterveys- ja päihdetyön OA, 75 osp, TAI
- Sairaanhoidon ja huolenpidon OA, 75 osp, TAI
- Suunhoidon OA, 75 osp, TAI
- Vammaistyön OA, 75 osp

Lisäksi opintoihin kuuluu valinnaisia opintoja 15 osaamispisteen ja yhteisiä tutkinnon osia 35 osaamispisteen verran.

Tutkinto on valmis, kun olet suorittanut sekä kaikki opinnot hyväksytysti. Koulutus kestää keskimäärin kaksi vuotta. Tutustu tutkintoon tarkemmin: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854765/tiedot

Mitä on hyvä tietää?
Opiskelet oppilaitoksessa, työpaikalla ja itsenäisesti.
Heti opiskelun alussa kirjoitat yhdessä opettajan kanssa Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmasi eli HOKS. Siihen kirjoitetaan, mitä jo osaat ja missä ehkä tarvitset tukea.

Opinnot ovat päiväopintoja. Oppilaitoksessa on teoriatunteja, opintokäyntejä ja käytännön harjoituksia. Käytännön harjoituksissa suunnittelet ja toteutat erilaisia ohjaustilanteita sekä harjoittelet hoitotaitoja. Työharjoittelua on monessa eri työpaikassa.

Lähihoitajan työ edellyttää huolellisuutta, yhteistyökykyä ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Valintaperusteita ovat myös motivaatio, koulutuksen tarve ja opiskeluedellytykset.

Opiskelu tapahtuu suomen kielellä, joten kielitaitosi tulee olla riittävä niin puheen kuin kirjoittamisen osalta (vähintään A2.2.). Jos äidinkielesi on muu kuin suomi, sinut ohjataan kielitestiin.

Koulutukseen liittyvät terveydelliset vaatimukset:
Ennen kuin lähetät hakemusta, tutustu lakiin, jossa kerrotaan, millainen terveydentilasi tulee olla (OPH 5-2018). https://www.sedu.fi/fi/Hakijalle/Tietoa-hakijalle/Sovellunko-alalle
Sinun tulee arvioida omaa terveyttäsi ja toimintakykyäsi rehellisesti. Sinun tulee voida toimia työpaikalla niin kuin työpaikka edellyttää. Oppilaitoksella on oikeus kysyä sinulta terveystietoja hakeutumisen aikana.

Varaudu esittämään rikosrekisteriote koulutuksen aikana, sillä opintoihisi liittyy työharjoittelua alaikäisten parissa.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA
Kyllikki Anttila, p 040 830 4106, kyllikki.anttila(at)sedu.fi
Sedu Hakijapalvelut, p 040 830 2275, hakijapalvelut(at)sedu.fi

KOHDERYHMÄ
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, joka on kiinnostunut lähihoitajan monipuolisesta työstä.

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA
Hae koulutukseen 13.8.2023 mennessä. Täytä TE-palvelujen hakulomake huolellisesti, sillä sen perusteella osa hakijoista kutsutaan soveltuvuustestaukseen. Kutsu soveltuvuustesteihin lähetetään tekstiviestinä. Seuraa myös sähköpostiasi sinne lähetetäään testiin liittyvät ennakkotehtävät.
Soveltuvuustestaus järjestetään tiistaina 22.8.2023 Seinäjoella. Koe on yksipäiväinen. Varaa koko päivä. Kirjaa päivä jo etukäteen kalenteriisi.

Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi henkilökohtaisesti ennen hakuajan päättymistä. Täytä hakemus koulutukseen huolellisesti, sillä valinta tehdään hakemusten perusteella.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai toisen koulutuspaikan saaminen. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa. Näet valintatiedon Oma asiointipalvelussa. Valituille ilmoitetaan valinnasta myös tekstiviestillä/kirjeellä.

Opiskelu alkaa maanantaina 4.9.2023.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
KOULUTUKSEN AIKAISET TALOUDELLISET ETUUDET
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: