Kaivosmies tai rikastaja (kaivosalan perustutkinto tai osatutkinto)

Kaivosmies tai rikastaja (kaivosalan perustutkinto tai osatutkinto)

Koulutus on tarkoitettu työttömille, työttömyysuhanalaisille 20-vuotta täyttäneille työnhakijoille, jotka haluavat kouluttautua ja työllistyä kaivosalalle kaivostyöntekijäksi/ tai rikastajaksi. Koulutukseen vaaditaan B-ajokortti. Koulutus rakentuu lähijaksoista, työpaikalla järjestettävistä opinnoista, ohjatuista verkko- ja etätehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja näytöistä
Koulutuksen aikana suoritetaan alan perustutkinto, mahdollisuus myös suorittaa osatutkintoja. Tarkemmat perustutkintokuvaukset ja kriteerit soveltuvuudesta eri toimialoille löydät osoitteesta www.redu.fi.

Kaivostyöntekijänä louhit metallimalmeja ja teollisuusmineraaleja eri teollisuudenalojen raaka-aineiksi. Työtehtäväsi liittyvät louhintaan, kallion tukemistyöhön, varustelutöihin, kaluston huoltoon, tuotannon käynnissä- ja kunnossapitoon, rikastukseen sekä prosessiautomaatioon. Käytät nykyaikaisia kaivoskoneita, joissa on ilmastoidut ja turvalliset ohjaamot. Lisäksi 1.8.2020 jälkeen aloittavat voivat valita valinnaisena tutkinnon osina kuljetusalan perustason ammattipätevyyden ja maa-aineisten kuljetuksen maantieliikenteessä, jolloin koulutuksen aikana on mahdollista suorittaa C-ajokortti ja kuljetusalan perustason ammattipätevyys. Rikastajana työskentelet kaivoksen rikastamossa, jossa louhittu malmi tai mineraali rikastetaan tietokoneohjatuin prosessein jatkojalostukseen sopivaksi. Voi myös työskennellä malmin etsinnän parissa. Koulutuksesi antaa sinulle valmiudet työskennellä kansainvälisissä työyhteisöissä.

Työskentelet maanalaisissa kaivoksissa, maanpäällisillä avolouohoksilla tai rikastamoissa. Kaivostyötekijän ominaisuuksiin kuuluu harkitsevaisuus ja rauhallisuus. Arvopäämääriin kuuluvat korkea laatu, työturvallisuus, ympäristön huomioiminen sekä yhteistyö eri sidosryhmien välillä. Sinun on oltava vastuuntuntoinen, oma-aloitteinen ja itsenäisiin ratkaisuihin kykenevä.

HAKEMINEN
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkintori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta.

VALINTATULOKSET:
Valintatiedot lähetetään kirjeitse ja ne on nähtävillä Oma työnhaku -palvelussa (www.te-palvelut.fi -> Sähköiset palvelut).

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös Internetissä: www.te-palvelut.fi/sahkoinenasiointi > koulutushakemusteni tilanne. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta (pyydä työllistymissuunnitelman päivitys).

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702, ma -pe klo 9 – 16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta..

Lisätietoja kouluttajalta Lapin koulutuskeskus REDU/Jari Hyvönen p. 0406124711, Rauno Sääski p. 040 5520162, Silvo Kantola p. 0406695444.

• Tarjoaja: Lapin koulutuskeskus REDU ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto