Hoiva-avustajakoulutus maahan muuttaneille

Hoiva-avustajakoulutus maahan muuttaneille

Kouluttaudu hoiva-avustajaksi koulutuksessa, jossa saat kielitukea. Lähtökohtana on selviytyminen opinnoista suomen kielellä mutta opiskeluun liitetään suomen kielen tukitoimia tarvittaessa.
Hoivatyötä tehdään esim. ikääntyneiden asukkaiden arjessa ja perushoidossa mm. avustaminen ruokailussa, hygienianhoidossa, vaatehuollossa, ulkoilussa, viriketoiminnassa ja keittiössä ja puhtaanapidossa. Hoiva-avustajat eivät voi olla yksin työvuorossa eivätkä he vastaa lääkehoidosta.
Tämä koulutus on suunnattu yli 20-vuotiaille, työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Mikäli tarvitset enemmän tukea ammattiopintoihin, esim. tietotekniikassa ja suomen kielessä, katso koulutusnumero 713828.

TOTEUTUS
Hoiva-avustajakoulutus koostuu kahdesta sosiaali-ja terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) tutkinnonosasta:
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen
- Ikääntyneiden osallisuuden edistäminen
Työvoimakoulutus on päätoimista päivä- ja monimuotokoulutusta, johon sisältyy työpaikalla tapahtuvaa oppimista, lähi-, etä- ja verkko-opiskelua. Pääpaino on työelämässä oppimisessa.
Lähiopetuspäivinä opiskellaan pääsääntöisesti arkisin (n. klo 8.30-15.00).

Opiskelijalla tulee olla käytössään nettiyhteys ja tietokone, jotta opiskelu onnistuu käytännössä. Koulutus ei kuitenkaan edellytä erityistä tietoteknistä osaamista. Koulutuksen alussa opiskelijat perehdytetään käytettäviin ohjelmiin ja tukea näihin on saatavissa myös koulutuksen aikana.
Työssäoppimispaikkoja tarjoaa laaja työnantajaverkosto Pirkanmaalla.

PÄÄSYVAATIMUKSET
Vähintään 20 vuoden ikä
Suoritettu perusopetuksen oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot
Riittävä suomen kielen taito A2
Alalle soveltuva terveys ja toimintakyky

VALINTAKRITEERIT
Opiskelijavalinta perustuu kokonaisharkintaan, jossa kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin asioihin:
Soveltuvuus alalle, motivaatio ja sitoutuminen opintoihin, oppimisvalmiudet (sisältää tietotekniset valmiudet), alalle soveltuva terveydentila ja toimintakyky, vuorovaikutustaidot, opiskeluun soveltuva elämäntilanne, mahdollisuus vuorotyöhön, koulutustarve, alaan liittyvät vahvuudet (esim. harrastukset)

VALINTA-AIKATAULU
Hakuaika päättyy 6.9.2023
Soveltuvuuskoe 13. tai 14.9.2023 Pirkanmaan TE-toimistossa (tieto merkitään Oma asiointi -palveluun ja kutsu kokeeseen valituille toimitetaan myös tekstiviestinä)
Haastattelu (pvm. ja paikka ilm. myöhemmin) (tieto merkitään Oma asiointi-palveluun ja kutsu valituille toimitetaan tekstiviestinä)
Koulutus alkaa 11.10.2023.
Huomioithan, että pystyt aloittamaan opiskelun edm. päivänä.

HAKEUTUMINEN
Täytä hakemus “hae tähän koulutukseen” -painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen lomakkeen ilman tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa www.te-palvelut.fi

LISÄTIEDOT
Työvoimakoulutus on suunnattu työttömille ja työttömyysuhanalaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Työttömyysuhanalaisia ovat esim. lomautetut, määräaikaisissa tai osa-aikaisissa työsuhteissa olevat, jotka haluavat hakeutua kokoaikaisiin töihin.
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta ja koulutus on työttömälle maksutonta.
Koulutusneuvonta ma-pe klo 9-16 puh. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista www.facebook.com/koulutusneuvonta
Lisätietoa löydät osoitteesta https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/tyovoimakoulutus/haku-ja-valinta

YHTEYSHENKILÖT
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus Tiina Partanen puh. 044 7906 401 tiina.partanen@takk.fi