Hoiva-avustajakoulutus+opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot maahan muuttaneille

Hoiva-avustajakoulutus+opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot maahan muuttaneille

TÄMÄ KOULUTUS ON PERUTTU OPPILAITOKSEN ILMOITUKSEN PERUSTEELLA 15.9.2023. Haastatteluun valintakokeesta 10, aloituspaikkoja 12.
Hoiva-avustajakoulutus maahanmuuttaneille henkilöille, joiden äidinkieli ei ole suomi.
Tässä koulutuksessa ammatillisten opintojen lisäksi opintoja tukemaan on lisätty ns. opva-opintoja. Opva opinnoissa opiskellaan suomen kielen kirjoittamisen ja lukemisen vahvistavia taitoja, arjen ja elämänhallinnan tukevia opintoja sekä tietoteknisiä taitoja lisääviä opintoja. Suomen kielen opetus painottuu ammatillisten opintojen tukemiseen ja arkikielitaidon lisäämiseen hoivatyössä.
Lähtotaso A2.

TOTEUTUS
Hoiva-avustajakoulutus koostuu kahdesta sosiaali-ja terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) tutkinnonosasta:
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen
- Ikääntyneiden osallisuuden edistäminen
Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (Opva opintoja ajalla 28.9.-22.12.2023, on 50% opetuksesta ( suomenkieli, digi, arjen hallinta).
Arjen -ja elämänhallinnan opinnot perehdyttävät työelämätaitoihin ja tukevat kykyä ilmaista suomen kielellä itseään. Tietotekniset taidot opinnot painottuvat yleisesti opiskelussa tarvittaviin taitoihin.

Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp
25.9.2023 – 22.12.2023 ( 64 päivää: Teoriaopetusta ja työelämätutustumispäiviä, joista laskennallisesti 32 on opva opintoja)
LOMA 27.-29.12.2023, 2-3.1.2024 (5 pv)
4.1.2024 – 28.3.2024 Teoriaopetusta ja työelämätutustumispäiviä
2.4.-17.5.2024 Työssä oppiminen + näyttö
Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 35 osp
20.5. -20.6.2024 Teoriaopetusta ja työelämätutustumispäiviä
24.6.-12.7.2024 työssä oppiminen
LOMA 15.-26.7.2024 ( 10 pv)
29.7.-28.10.2024 Teoriaopetusta ja työelämätutustumispäiviä
29.10.-20.12.2024 Työssä oppiminen + näyttö + koulutuksen päätös ja mahdolliset opintosuunnitelmat sote-perustutkintoon ( 40 päivää)

Koulutus järjestetään Tredun Santalahdentien toimipisteessä. Opintoihin kuuluva työssä oppiminen tapahtuu pääosin ikääntyneen väestön hoivatyössä avustavissa tehtävissä. Tämä edellyttää, että opiskelija voi työskennellä kaikkien asiakkaiden/ potilaiden parissa sukupuoleen katsomatta.

Työvoimakoulutus on päätoimista päivä- ja monimuotokoulutusta, johon sisältyy työpaikalla tapahtuvaa oppimista, lähi-, etä- ja verkko-opiskelua. Pääpaino on työelämässä oppimisessa.

PÄÄSYVAATIMUKSET
Vähintään 20 vuoden ikä
Suoritettu perusopetuksen oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot
Riittävä suomen kielen taito A2.1
Alalle soveltuva terveys ja toimintakyky

VALINTAKRITEERIT
Opiskelijavalinta perustuu kokonaisharkintaan, jossa kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin asioihin:
Soveltuvuus alalle, motivaatio ja sitoutuminen opintoihin, oppimisvalmiudet (sisältää tietotekniset valmiudet), alalle soveltuva terveydentila ja toimintakyky, vuorovaikutustaidot, opiskeluun soveltuva elämäntilanne, mahdollisuus vuorotyöhön, koulutustarve, alaan liittyvät vahvuudet (esim. harrastukset)

VALINTA-AIKATAULU
Hakuaika päättyy 6.9.2023
Soveltuvuuskoe 13. tai 14.9.2023 Pirkanmaan TE-toimistossa (tieto kokeeseen valituille merkitään Oma asiointi -palveluun ja kutsu toimitetaan myös tekstiviestinä)
Haastattelu (pvm. ja paikka ilm. myöhemmin) (tieto merkitään Oma asiointi-palveluun ja kutsu valituille toimitetaan tekstiviestinä).
Koulutus alkaa 25.9.2023.
Lomajaksot: 27.-29.12.2023, 2-3.1.202 sekä 15.-26.7.2024.
Huomioithan, että pystyt aloittamaan opiskelun heti ensimmäisenä päivänä.

HAKEUTUMINEN
Täytä hakemus “hae tähän koulutukseen” -painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen lomakkeen ilman tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa www.te-palvelut.fi

LISÄTIEDOT
Työvoimakoulutus on suunnattu työttömille ja työttömyysuhanalaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Työttömyysuhanalaisia ovat esim. lomautetut, määräaikaisissa tai osa-aikaisissa työsuhteissa olevat, jotka haluavat hakeutua kokoaikaisiin töihin.
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta ja koulutus on työttömälle maksutonta.
Koulutusneuvonta ma-pe klo 9-16 puh. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista www.facebook.com/koulutusneuvonta
Lisätietoa löydät osoitteesta https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/tyovoimakoulutus/haku-ja-valinta

YHTEYSHENKILÖT
Pirkanmaan TE-toimisto Riitta Viljakainen puh. 0295 045538