Kahvilatyön osaamisen valmiuksia lisäävä koulutus

Kahvilatyön osaamisen valmiuksia lisäävä koulutus

Täydennyskoulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat oppia ja saavuttaa kahvilatyöntekijän ammatin valmiudet käytännönläheisesti tai jotka haluavat hyödyntää keittiö- ja ravitsemispalvelujen aiempaa osaamista lisäkoulutuksen ja kokemuksen hankkimiseksi palvelualan eri ammatteihin.

Koulutuksen tavoite on laajentaa osaamista ja työllistää alan työtehtäviin. Jo koulutuksen aikana edellytetään valmiutta vuorotyöhön.

Koulutuksen kesto on enintään kuusi (6) kuukautta ja koulutus päättyy viimeistään 28.2.2024.

Kahvilatyöntekijän koulutus
Koulutuksen tavoitteena on kehittää tarjoilijan tehtävissä tarvittavaa osaamista, kahvila-ravintolan myyntiä, tarjoilua ja baaritarjoilua. Koulutus antaa valmiudet työskennellä monipuolisesti kyseisissä tehtävissä. Kahvilatyöntekijän lisäkoulutuksen tavoite on työllistyä matalalla kynnyksellä alan työtehtäviin. Työllistymisympäristöt voivat olla mm. kahvilat, baarikahvilat, liikenneasemat, hotellit ja ravintolat. Koulutuksen kesto on henkilökohtaistamisen mukaan. Jo koulutuksen aikana edellytetään valmiutta vuorotyöhön.

Kahvilatyöntekijän koulutus sopii henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään kahvilassa tai liikenneasemilla, baari- tai aamiaistarjoilijoina. Koulutuksessa opiskelijan työllistymistä kahvilatyön moniosaajaksi parannetaan ja osaamista laajennetaan joko tarjoilu- tai keittiökoulutuksen lisäämisellä. Koulutukseen kuuluu teoriaopiskelua ja työssäoppimisjaksoja.

Koulutukseen sisältyy
- anniskelu- ja hygieniapassi
- asiakaspalvelun ja myyntityön perusteet,
- erikoiskahvit,
- kahvilan ruoka- ja juomatuotteet sekä
- ravitsemuksen ja tarjoilun perusteet.

Lisäksi muita teemoja ovat
- ergonomia ja HTH / työkunto ja siitä huolehtiminen
- tietotekniikan käytön ja tiedonhankinnan perusteet / Moodle-oppimisympäristön käyttö ja tuki
- Hätä- tai EA1 -kortin suorittaminen

Teoriakoulutus tapahtuu pääsääntöisesti päiväkoulutuksena. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työnantajan työaikoja. Opiskelija maksaa itse koulutuksen aikana suoritettavat kortit.

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Valintahaastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti.

Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen ja mahdollisesta aikaisemmasta kokemuksestasi alalta. Mieti valmiiksi, millaista osaamista tarvitset ja ilmoita siitä hakemuksessasi. Kerro hakemuksessasi myös, minne haluaisit työllistyä? Puutteelliset tiedot heikentävät mahdollisuuksiasi tulla kutsutuksi haastatteluun. Tampereen seudun ulkopuolelta hakevien kannattaa tuoda hakemuksessaan esiin, miten opiskelun aikainen majoittautuminen tai kulkeminen koulutukseen järjestyy. Oppilaitoksella ei ole asuntolaa.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi .
- Hakuaika koulutukseen päättyy 4.8.2023.
- Esivalinta tehdään 7.8.2023.
- Valintahaastattelut järjestetään 15.8.2023.
- Koulutus alkaa 28.8.2023.

Koulutuksen nopean ja tiiviin haastatteluaikataulun vuoksi haastatteluaikojen muuttaminen tai siirtäminen ei ole mahdollista. Koulutuksen haastattelukutsut toimitetaan kirjeellä tai tekstiviestinä. Kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua haastatteluun annettuna ajankohtana. Jos saat kutsun haastatteluun, mutta et voi osallistua, varaudu toimittamaan sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaolotodistus TE-toimistoon. Koulutukseen valituille ilmoitetaan myös kirjeellä tai tekstiviestillä.
Haastattelukutsut ja valintatiedot ovat nähtävissä myös Oma asiointi -palvelussa, kun tiedot on sinne saatu tallennettua.

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta .

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/0f43cc47-de92-4f1e-b3a8-b3524b32cb92/tyovoimakoulutus. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, Koulutussuunnittelija Tapio Määttänen, puh. 044 7906 384, tapio.maattanen@takk.fi

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto