Kaupan ala, liiketoiminnan perustutkinnon osa

Kaupan ala, liiketoiminnan perustutkinnon osa

Kehitä asiakaspalvelu- ja myyntitaitojasi yksilöllisin askelin kohti työelämää! Koulutus sopii sekä kaupan alalla toimineelle että alasta kiinnostuneelle. Voit myös hakea mukaan, mikäli olet jo aikaisemmin suorittanut osan tai osia liiketoiminnan perustutkinnosta.

Koulutus lisää ammattitaitoasi ja avaa väyliä kaupan alalle työllistymiseen. Kehität koulutuksen aikana asiakaspalvelu- ja myyntitaitojasi sekä liiketaloudellista osaamista. Tavoitteena on hallita tuloksellinen myynti, toteuttaa markkinointitapahtumia sekä kehittää myymälän asiakaskohtaamisia.

Koulutuksen sisältö:
- Kaupan työ, päivittäis- ja erikoistavarakauppaan tutustuminen
- Myyntityö kaupassa
- Myymälätoiminnot
- Myymälämarkkinointi
- Myynnin kehittäminen
- Logistisen prosessin työtehtävät
- MS Office: tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, esitysgrafiikan perusteet
- Työnhakuvalmennus ja urasuunnittelu
- Ohjattu työssäoppiminen

Koulutus on kokopäiväistä monimuoto-opiskelua (lähi-, etä- ja verkko-opetus). Koulutus kestää noin seitsemän kuukautta, josta noin 4,5 kuukautta on työssäoppimista. Koulutuksessa on loma-aika 21.12.-29.12.2023.

Koulutus alkaa lähiopiskeluun painottuvalla jaksolla, jonka aikana hankitaan työssäoppimispaikka. Myös työssäoppimisen aikana on joitakin lähiopiskelupäiviä oppilaitoksessa. Työssäoppimisjaksolla opiskellaan työpaikalla sovitun ajan mukaisesti noin 30 h/vko.
Kaupan alan myymälöillä on laajat aukioloajat ja alalla tehdään paljon vuorotyötä, joten työssäoppimisen aikana kokeillaan myös erilaisia työvuoroja.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa kolme tutkinnon osaa liiketoiminnan perustutkinnosta ja työllistyä kaupan alalle. Tutkinnon osien mukainen osaaminen osoitetaan näyttöinä työpaikalla käytännön työtehtävissä. Koulutuksen aikana suoritetaan seuraavat tutkinnon osat:
- Myynti
- Myymälässä toimiminen (liiketoiminnan perustutkinnon paikallinen tutkinnon osa)
- Logistiikkapalvelut.

Työllistymisen jälkeen on mahdollisuus jatkaa opintoja oppisopimuksella koko liiketoiminnan perus- tai ammattitutkintoon.

Voit tutustua tutkinnon perusteisiin tarkemmin osoitteessa : https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/3855077/tutkinnonosat .

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Valintahaastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen ja sen tarpeellisuudesta työnhakusi kannalta. Kerro myös millaisia työtehtäviä olet hakemassa.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi .
- Hakuaika koulutukseen päättyy 10.9.2023.
- Valintahaastattelut järjestetään 18.-19.9.2023.
- Koulutus alkaa 4.10.2023.

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta .

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/toimeentulo-opintojen-aikana . Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, kouluttaja Kati Vaateri, puh. 044 7906 436, kati.vaateri@takk.fi
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, koulutussuunnittelija Tuija Pohjansaari-Kirmo, puh. 044 7906 434, tuija.pohjansaari-kirmo@takk.fi.

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto