Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoitaja

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoitaja

Kiinteistönhoidolla on suuri merkitys kiinteistöjen toimivuuden, viihtyisyyden ja elinkaaren osalta. Kiinteistönhoitaja on monialaosaaja, jolla on käsitys rakennusten kokonaisuudesta ja toimivuudesta. Hän vastaa usein myös viheralueista.

Koulutuksessa opitaan kiinteistönhoitajan työssä tarvittavia keskeisiä ammatillisia taitoja, joita tarvitaan alan työtehtävissä. Kiinteistönhoitajan ammatissa tarvitaan itsenäistä ja vastuullista työotetta, teknistä osaamista sekä asiakaspalvelutaitoja. Myös hyvät vuorovaikutustaidot katsotaan eduksi. Kiinteistönhoitajalla on hoidettavanaan useita työkohteita, joten sujuvan kulkemisen takia hakijalla olisi suositeltavaa olla vähintään B-ajokortti.

Kiinteistönhoitajat työskentelevät yleensä kiinteistöpalvelu- ja kiinteistöhuoltoyrityksissä. Kiinteistönhoitaja tuntee kiinteistön rakennus-, LVI- ja sähköjärjestelmät niin, että pystyy tekemään tarvittavat mittaukset, säädöt ja huollot sekä kutsuu tarvittaessa paikalle alan erikoisosaajan. Tehtäviin kuuluvat myös ulkoaluetyöt eli pihojen puhtaanapito ja viheralueiden hoito, talvisin lumityöt ja kulkuväylien hiekoitus. Tekniikan tuntemisen sekä koneiden ja laitteiden hallinnan lisäksi työssä tarvitaan ihmissuhdetaitoja. Tehtävien hoidossa tarvitaan hienotunteisuutta ja huomaavaisuutta, sillä korjaus-, huolto- ja asennustöitä tehdään usein myös yksityisasunnoissa.

Koulutuksessa opitaan kiinteistönhoitajan keskeiset työtehtävät. Koulutuksen tavoitteena on saada kiinteistönhoitoalalta sellainen käytännön ammattitaito, jolla voi työllistyä alalle. Koulutuksessa suoritetaan puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon tai osatutkinnon kiinteistönhoitajan osaamisalalla.

Toteutus ja sisältö
Koulutus alkaa kahden kuukauden pituisella orientointijaksolla, jonka aikana opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Koulutuksesi kesto muodostuu laadittuun suunnitelmaan mukaan, ollen enintään 14 kuukautta. Koulutus on luonteeltaan kokoaikaista ja päivisin tapahtuvaa lähiopetusta, johon voi satunnaisesti sisältyä myös etä- ja verkko-opetusta, ryhmätöitä ja itsenäistä opiskelua. Koulutukseen sisältyy myös työharjoittelua kiinteistönhoitoalan yrityksissä.

Koulutuksen sisältö muodostuu opetushallituksen määrittelemien tutkinnon perusteiden mukaan: Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto, kiinteistönhoitaja. Opintojen laajuus on yhteensä 180 osaamispistettä (osp).

Ammatilliset tutkinnon osat (laajuus 145 osp)
1. Pakolliset tutkinnon osat ovat
- asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
- kiinteistön yleishoito ja valvonta
- kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen.

2. Valinnaiset tutkinnon osat, joista valitaan neljä
- ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- kiinteistöautomaation käyttäminen
- koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- LVI-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- piha- ja ulkoalueiden hoitaminen.

3. Yhteiset tutkinnon (laajuus 35 osp)
- viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
- matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- yhteiskunta- ja työelämäosaaminen.

Tutkintoon sisältyy työpaikalla järjestettävää koulutusta. Tutkinnon perusteisiin voit tutustua tarkemmin osoitteessa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/6749300/reformi/rakenne (siirryt toiseen palveluun).

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa, miksi olet kiinnostunut kiinteistönhoitoalasta ja miten voisit hyödyntää aiempaa työkokemustasi tai koulutustasi kiinteistönhoitajan tehtävissä. Opiskelijavalinnassa katsotaan eduksi työkokemus kiinteistönhoitoalan tehtävissä tai työskentely kiinteistönhoitajan työympäristössä. Haastatteluun jatkaville hakijoille lähetetään haastattelukutsut tekstiviestillä hakuajan päätyttyä.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, Heikki Mahlamäki, puh. 044 790 6299 tai heikki.mahlamaki@takk.fi.

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Kurssikeskuksenkatu 11
  • Paikkakunta: Tampere, Pirkanmaa