Ravintolan asiakaspalvelujen ja ruokapalvelujen ammattitutkinnot

Ravintolan asiakaspalvelujen ja ruokapalvelujen ammattitutkinnot

Koulutus suuntautuu kokkien sekä tarjoilijoiden ja baarimestareiden ammattihenkilökunnan työtehtäviin. Tavoitteena on laajentaa osaamista ruokapalvelujen ja ravintolan asiakaspalvelujen ammattitutkintoihin saakka ja edistää työllistymistä. Koulutuksessa on mahdollista suorittaa tutkinto tai tutkinnon osia. Kohderyhmänä ovat ensisijaisesti työttömät ja työttömyysuhan alaiset henkilöt, jotka ovat henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan soveltuvia ja sitoutuneita työllistymään koulutuksen jälkeen ravintoloihin, kahviloihin tai suurtalouden toimipisteisiin. Koulutukseen hyväksytään ensin kahdeksan viikon tutustumisjakson ajaksi. Jakson aikana tutustutaan alaan työ- ja koulutusalana, selvitetään henkilökohtainen soveltuvuus alalle ja laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma.

Koulutuksen tavoitteena on suurtalouskokin, ravintolakokin, tarjoilijan tai baarimestarin valmistavan koulutuksen suorittaneiden selviytyminen hyväksytysti ammattitutkinnon tai tutkinnonosan suorituksista ja työllistyminen alalle. Opiskelijalla voi olla aiempaa tarjoilu- tai ruoanvalmistusosaamista.

Henkilöt, joilla ei vielä ole tutkintoa, voivat suorittaa koulutuksella tutkinnon tai tutkinnon osia. Aiemmasta osaamisestasi riippuen, koulutus kestää vuoden ja etenee henkilökohtaisesti laadittavan osaamissuunnitelman mukaisesti. Teoriakoulutus tapahtuu pääsääntöisesti päiväkoulutuksena. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työnantajan työaikoja ja edellytetään vuorotyövalmiutta.

Valittavat opintosuunnat ovat
- ravintolan asiakaspalvelututkinnon sisällöt, tarjoilija, baarimestari sekä
- ruokapalvelujen ammattitutkinnon sisällöt, kokki.

Ravintola-alalla työskentelevältä henkilöltä edellytetään joustavuutta ja oikeaa asennetta työtä kohtaan. Ala työllistää henkilöitä, joilla on hyvät vuorovaikutustaidot ja kyky sitoutua ravintolan toimintatapoihin. Ravintola-alalla pidetään tärkeänä kykyä työskennellä nopeasti muuttuvien työaikojen puitteissa ja halua oppia uusia asioita.

Tutkinnon 1.1.2019 voimaan tulleisiin perusteisiin ja tutkinnon osiin voit tutustua Opintopolulla osoitteessa https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/4551090 ja https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/4454273 .

Koulutukseen hakeminen
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Valintahaastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen ja mahdollisesta aikaisemmasta kokemuksestasi alalta. Mieti jo valmiiksi, suuntaudutko kokiksi, baarimestariksi vai tarjoilijaksi ja ilmoita se hakemuksessasi. Perustele myös, miksi sinusta tulisi hyvä osaaja alan ammattiin ja kerro minne haluaisit työllistyä.

Puutteelliset tiedot heikentävät mahdollisuuksiasi tulla kutsutuksi haastatteluun. Tampereen seudun ulkopuolelta hakevien kannattaa tuoda hakemuksessaan esiin, miten opiskelun aikainen majoittautuminen tai kulkeminen koulutukseen järjestyy. Oppilaitoksella ei ole asuntolaa.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi.
- Hakuaika koulutukseen päättyy 4.8.2023.
- Esivalinta tehdään 7.8.2023.
- Valintahaastattelut järjestetään 15.8.2023.
- Koulutus alkaa 28.8.2023.

Koska koulutuksen haastatteluaikataulu on nopea ja tiivis, ei haastatteluaikojen muuttaminen tai siirtäminen ole mahdollista. Koulutuksen haastattelukutsut toimitetaan kirjeellä tai tekstiviestinä. Kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua haastatteluun annettuna ajankohtana. Jos saat kutsun haastatteluun, mutta et voi osallistua, varaudu toimittamaan sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaolotodistus TE-toimistoon. Koulutukseen valituille ilmoitetaan myös sähköpostitse tai tekstiviestillä. Haastattelukutsut ja valintatiedot ovat nähtävissä myös Oma asiointi -palvelussa, kun tiedot on sinne saatu tallennettua.

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta .

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta Lisätietoa työvoimakoulutuksesta löydät osoitteesta  https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/0f43cc47-de92-4f1e-b3a8-b3524b32cb92/tyovoimakoulutus Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, kouluttaja Tapio Määttänen, puh. 044 7906 384, tapio.maattanen@takk.fi.

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto