Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja

Tampereen palvelualan ammattiopisto tarjoaa työelämälähtöistä koulutusta Tampereen keskustassa Kehräsaaressa.
Oppilaitos toimii tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Koulutuksessa on vahvasti läsnä tiimeissä toimiminen, työelämäprojektit ja monipuoliset oppimisympäristöt.

Koulutuksen kautta pääsee merkitykselliseen ammattiin, joka työllistää. Tutustu tarkemmin sisältöihin ja viiteen tarjolla olevaan osaamisalaan, joihin lähihoitajakoulutuksessa voi syventyä eli ikääntyvien hoitotyö, mielenterveystyö, vammaistyö, lasten ja nuorten hoitotyö tai sairaanhoito.

TOTEUTUS
Työvoimakoulutus on oppilaitoksen päätoimista päivä- ja monimuotokoulutusta, johon sisältyy työpaikalla järjestettävää koulutusta, lähi-, etä- ja verkko-opiskelua. Koulutuksen teoriaopetus tapahtuu pääsääntöisesti Tampereen Kehräsaaressa, työpaikalla järjestettävä koulutus toteutetaan sopivalla työpaikalla.
Sisältö:
Kasvun ja osallisuuden edistäminen
Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
Ammatillinen valinnainen tutkinnonosa
Osaamisalan tutkinnon osat
Yhteiset tutkinnon osat

Osaamisalat, joista valitaan yksi:
Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala
Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala
Mielenterveys-ja päihdetyön osaamisala
Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala
Vammaistyön osaamisala

Ammatillinen valinnainen:
Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
Kotona asumisen ja elämänhallinnan tukeminen
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
Saattohoidossa toimiminen
Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen

Yhteiset tutkinnon osat:
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
Yhteiskunta-ja työelämäosaaminen
Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet

Huomioithan, että rokotuslainsäädäntö on tiukentunut: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä työoppimiseen osallistuvalla opiskelijalla on oltava joko rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan, sekä imeväisikäisiä hoitavilla rokotuksen antama suoja hinkuyskää vastaan. Lisäksi edellytetään influenssarokotuksia, joiden ottamisesta saat ohjeita opiskeluaikana. (Tartuntatautilaki 1227/2016 48§) Vaadittavat rokotukset ovat maksuttomia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijoille.
Suosittelemme myös koronarokotteen ottamista, sillä työnantajat yleensä edellyttävät sitä myös työssäoppimisjaksolla.

PÄÄSYVAATIMUKSET
Vähintään 20 vuoden ikä, suoritettu perusopetuksen oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot, riittävä suomen kielen taito (B1.1), alalle soveltuva terveydentila ja toimintakyky.

VALINTAKRITEERIT
Opiskelijavalinta perustuu kokonaisharkintaan, jossa kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin asioihin:
soveltuvuus alalle, motivaatio ja sitoutuneisuus opintoihin, oppimisvalmiudet (sisältää tietotekniset valmiudet), alalle soveltuva terveydentila ja toimintakyky, vuorovaikutustaidot, opiskeluun soveltuva elämäntilanne, mahdollisuus vuorotyöhön (päivä-, ilta- ja viikonloppu), koulutustarve, alaan liittyvät vahvuudet (mm. harrastukset)

VALINTA-AIKATAULU
Hakuaika päättyy 23.8.2023
Soveltuvuuskoe 30.8. 2023 TE-toimistossa (tieto näkyy Oma asiointi -palvelussa ja kutsu toimitetaan tekstiviestinä)
Opettajahaastattelu oppilaitoksessa (pvm ilm.myöhemmin)
Koulutus alkaa 11.9.2023 Huomioithan, että pystyt aloittamaan ko. päivänä.
Koulutuksen loma-ajat 27.12.2023-3.1.2024 ja 15.-28.7.2024

HAKEUTUMINEN
Täytä hakemus “hae tähän koulutukseen” -painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen lomakkeen ilman tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa www.te-palvelut.fi

LISÄTIEDOT
Työvoimakoulutus on suunnattu työttömille ja työttömyysuhanalaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Työttömyysuhanalaisia ovat esim. lomautetut, määräaikaisissa tai osa-aikaisissa työsuhteissa olevat, jotka haluavat hakeutua kokoaikaisiin töihin.
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta ja koulutus on työttömälle maksutonta.
Koulutusneuvonta ma-pe klo 9-16 puh. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista www.facebook.com/koulutusneuvonta
Lisätietoa löydät osoitteesta https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/tyovoimakoulutus/haku-ja-valinta

YHTEYSHENKILÖT
Oppilaitos: Koulutuspäällikkö Katja Lehtinen puh. 0447745004 katja.lehtinen@sasky.fi