Taloushallinnon perusteet, liiketoiminnan perustutkinnon osa

Taloushallinnon perusteet, liiketoiminnan perustutkinnon osa

Koulutus antaa hyvät mahdollisuudet hakeutua taloushallinnon työtehtäviin, joissa edellytetään tarkkuutta ja täsmällisyyttä sekä hyviä asiakaspalvelutaitoja. Koulutus sopii alalle aikovalle, jolla on soveltuva toimisto-, myynti- tai asiakaspalvelun koulutustausta tai vastaavaa työkokemusta. Tämä osatutkintokoulutus soveltuu lisäkoulutukseksi esimerkiksi asiakaspalvelun ja myynnin osaamisalan suorittaneille merkonomeille. Koulutus sopii myös muille alanvaihtajille, joilla on riittävää kokemusta toimistotyöstä.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa yksi tai useampi tutkinnon osa liiketoiminnan perustutkinnon taloushallinnon osista ja työllistyä talous- ja toimistotehtäviin. Suoritettavat tutkinnonosat voivat olla:
- Laskutus ja reskontra
- Kirjanpito
- Palkanlaskenta.
Voit tutustua tutkinnon perusteisiin tarkemmin osoitteessa: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Koulutuksen sisältöön kuuluvat
- taloushallinnon prosessit
- yhtiölainsäädännön ja työlainsäädännön perusteet
- kirjanpidon perusteet
- laskutus ja myyntireskontra
- maksatus ja ostoreskontra
- palkanlaskennan perusteet
- MS Office ja Office 365 talouden apuvälineenä
- taloushallinnon sovellusohjelma.

Koulutus on kokopäiväistä opiskelua sisältäen lähi- ja etäopintoja sekä työssäoppimista. Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma huomioiden työssäoppimispaikan työtehtävät ja tutkinnon perusteet. Koulutuksen kesto on noin seitsemän kuukautta, josta työssäoppimista on neljä kuukautta.

Koulutukseen hakeminen ja valinta
Täytä hakemus ’Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Valintahaastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytä hakemus huolella. Kerro kiinnostuksesi koulutukseen ja aikaisempi kokemuksesi alasta hakemuksen tarkemmissa perusteluissa. Perustele hakemuksessasi koulutuksen tarpeellisuus työnhakusi kannalta ja kerro myös millaisia työtehtäviä olet hakemassa.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi .
- Hakuaika koulutukseen päättyy 26.9.2023.
- Haastattelut järjestetään 9.-10.10.2023.
- Koulutus alkaa 23.10.2023.

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta ma-pe klo 9.00-16.15 puhelimitse 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta .

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta löydät osoitteesta: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/toimeentulo-opintojen-aikana . Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, kouluttaja Heini Salomaa, puh. 044 7906 517, heini.salomaa@takk.fi
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, kouluttaja Minna Kulmala, puh. 044 7906 388, minna.kulmala@takk.fi

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉