Tekninen kiinteistönhoitaja

Tekninen kiinteistönhoitaja

Teknisen kiinteistönhuoltajat toimivat kiinteistöjen huolto- ja korjaustehtäviä toteuttavissa yrityksissä. Keskeisiin tehtäviin kuuluvat talotekniikan huolto- ja kunnossapitotyöt vaihtuvissa asuin-, liike- ja teollisuuskiinteistöissä.

Koulutuksen aikana opitaan toimimaan teknisen kiinteistönhuollon tehtävissä asiakaskohteen palvelusopimuksen mukaisesti. Työtä tehdään vaihtuvissa asiakaskohteissa, joten sujuvan kulkemisen takia hakijalla olisi suositeltavaa olla vähintään B-ajokortti. Kiinteistöpalvelualalla odotetaan teknisen osaamisen lisäksi myös hyviä asiakaspalvelutaitoja.

Koulutus on kiinteistönhoitolan täydennyskoulutusta. Hyvän pohjan koulutukseen antavat erityisesti talotekniikan ja sähköalan osaaminen sekä myös kone- ja automaatioasennuksen koulutus tai työkokemus.

Koulutuksen aikana opitaan tekemään LVI-järjestelmien käyttöön ja ylläpitoon liittyviä mittauksia ja tarkistuksia. Lisäksi opitaan paikantamaan LVI-järjestelmistä yleisimmät toimintahäiriöt ja tekemään normaalit LVI-järjestelmien kalusteiden vaihdot. Koulutuksen jälkeen hakija osaa ylläpitää ilmanvaihtokoneiden toimintakuntoa ja tehdä tarvittavia säätö- ja ohjaustoimenpiteitä kiinteistöjen automaatiojärjestelmiin. Tavoitteena on työllistyä koulutuksen jälkeen teknisen kiinteistönhuollon työtehtäviin.

Koulutuksen työssäoppimispaikka haetaan itse, mutta mahdollisuuksia työssäoppimiseen ovat tarjonneet ja opiskelijoita koulutuksen jälkeen työllistäneet mm. HH-kiinteistöpalvelut Oy, ISS Palvelut Oy, Kartanon Kiinteistöpalvelut Oy, KJ-Kiinteistöhuolto Oy, Kotikatu Oy, Lassila &Tikanoja Oyj, Lännen Kiinteistöpalvelu Oy, RTK-Palvelu Oy ja SOL Kiinteistöpalvelut Oy.

Voit lukea yhden oppilaan tarinan uuden uran löytymisestä osoitteessa https://www.takk.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/news/teknisen-kiinteistonhoidon-opiskelijat-revitaan-toihin-koulun-penkilta (siirryt toiseen palveluun).

Toteutus ja sisältö
Koulutus alkaa kahden kuukauden pituisella orientointijaksolla, jonka aikana opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Orientaatiojakson aikana suoritetaan myös tarvittavat lupakorttikoulutukset. Koulutuksen kesto muodostuu laadittuun suunnitelmaan mukaan, ollen enintään 8,5 kuukautta. Koulutus on luonteeltaan kokoaikaista ja päivisin tapahtuvaa lähiopetusta, johon voi satunnaisesti sisältyä myös etä- ja verkko-opetusta, ryhmätöitä ja itsenäistä opiskelua. Koulutus ei ole tutkintoon johtavaa.

Orientaatiojaksolla
- tutustut teknisen kiinteistönhoitajan tehtäviin,
- osaamisesi kartoitetaan,
- sinulle laaditaan aiemman koulutuksesi ja työkokemuksesi pohjalta henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS ja
- suoritat tai päivität tarvittavat lupakorttikoulutukset.

Ammatillisen koulutusjakson sisältö muodostuu henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma mukaan seuraavista osioista:
- Asiakaspalvelu
- Kiinteistöautomaatio
- Ilmanvaihtojärjestelmien huolto
- Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus ja tasapainotus
- LV-järjestelmien huolto
- LV-järjestelmien mittaus ja säätö
- Paloilmoitinlaitteistojen hoito
- Kulunvalvontajärjestelmät
- Uima-allasjärjestelmien huolto ja ylläpito
- Työssäoppiminen kiinteistöpalvelualan yrityksessä

Valinnaisiin opintoihin vaikuttavat työssäoppimispaikka, opiskelijan mahdollinen aiempi kokemus ja osaaminen, kiinnostuksen kohteet sekä työmarkkinoiden tarpeet.

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa aikaisemmasta kokemuksestasi alalta. Arvioi myös, miten voit hyödyntää aiempaa osaamistasi teknisen kiinteistönhoitajan tehtävissä ja miten koulutus auttaa sinua työllistymään.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, Heikki Mahlamäki, puh. 044 790 6299 tai heikki.mahlamaki@takk.fi.

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto