Työllisty kahvilaan monikulttuurisille työnhakijoille

Työllisty kahvilaan monikulttuurisille työnhakijoille

Koulutuksen tavoitteena on saada valmiudet kahvilatyöskentelyyn ja oppia samalla suomen kieltä. Koulutuskieli on suomi. Koulutuksen kesto on enintään 5,5 kk. Opiskelupaikkoja on 1-10.

Koulutus soveltuu monikultturisille työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneet kahviloissa tai ravintolan avustavissa työtehtävissä työskentelystä. Koulutuksella kehitetään opiskelijan osaamista tämän hetken työtehtäviin alalla.

Koulutuksen toteutus ja sisältö
Koulutukseen sisältyy seuraavat opinnot:
Ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta tutkinnon osa
- ravitsemispalveluissa toimiminen 20 osp (hygieniaosaaminen ja todistus)
- kahvilapalvelut 10 osp
- suomen kielen opiskelua

Lisätietoja ravintola- ja catering-alan perustutkinnon tutkinnon osasta saat osoitteesta:
Tässä linkki Tredun sivuille: https://www.tredu.fi/koulutus/tyollisty-kahvilaan-monikulttuurisille-tyonhakijoille-710091/

Opiskelu suunnitellaan henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti riippuen onko hakijalla alalta työkokemusta tai opintoja taustalla.
Koulutus on päätoimista opiskelua. Opinnot sisältävät lähiopetusta oppilaitoksessa, etäopetusta ja itsenäistä verkossa tapahtuvaa itsenäistä opiskelua. Käytännön työtehtävien oppiminen tapahtuu alan työpaikoilla. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työnantajan työaikoja ja edellytetään vuorotyövalmiutta.

Opiskelijaksi valitaan ensisijaisesti työttömiä tai työttömyysuhan alaisia henkilöitä, joiden työnhaku on voimassa ja jotka TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilun arvion mukaan tarvitsevat koulutusta työllistyäkseen.

Koulutukseen hakeminen ja valinta
Täytä hakemus ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Valintahaastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen ja mahdollisesta aikaisemmasta kokemuksestasi alalta. Kerro myös, miksi sinusta tulisi hyvä osaaja koulutuksen ammattiin ja minne haluaisit työllistyä koulutuksen jälkeen. Puutteellisesti täytetyt hakemuksen tiedot heikentävät mahdollisuuksiasi tulla kutsutuksi valintahaastatteluun.

Tampereen alueen ulkopuolelta hakevien kannattaa tuoda hakemuksessaan esiin, miten opiskelun aikainen majoittautuminen tai kulkeminen koulutukseen järjestyy. Oppilaitoksella ei ole asuntolaa.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi .
- Koulutuksen hakuaika päättyy 7.8.2023.
- Koulutuksen esivalinta tehdään 10.8.2023.
- Valintahaastattelut järjestetään 23.8.2023. Haastattelukutsut ja valintatiedot hyväksytyille toimitetaan sähköpostina tai tekstiviestillä. Tiedot löytyvät myös TE-palveluiden Oma asiointi -palvelusta.
- Koulutus alkaa 4.9.2023.

Koulutuksen nopean ja tiiviin haastatteluaikataulun vuoksi haastatteluaikojen muuttaminen tai siirtäminen ei ole mahdollista. Kutsun saaneilla tulee olla valmius osallistua valintatilaisuuksiin ilmoitettuna ajankohtana. Jos saat kutsun valintatilaisuuteen, ilmoita mahdollisesta esteestäsi kutsussa mainitulle TE-toimiston yhteyshenkilölle. Varaudu toimittamaan esimerkiksi sairauslomatodistus, todistus työssäolosta tai muu poissaoloselvitys TE-toimistoon.

Lisätietoja koulutuksesta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvonnan löydät myös Facebookista osoitteella www.facebook.com/koulutusneuvonta .

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Koulutuksen yhteyshenkilöt
- Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Lehtori Roosa Haapajoki, puh. 040 868 7632, roosa.haapajoki@tampere.fi
- Pirkanmaan TE-toimisto, Eeva-Maija Herttua, eeva-maija.herttua@te-toimisto.fi.

• Tarjoaja: Tampereen seudun ammattiopistoTredu ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto