Uramahdollisuuksia nuorille

Uramahdollisuuksia nuorille

Uramahdollisuuksia nuorille -koulutus avaa mahdollisuuksia tutustua turvallisesti ilman suorituspaineita erilaisiin ammatteihin ja koulutusväyliin. Koulutuksen tavoitteena on selkeyttää opiskelusuunnitelmiasi ja auttaa hakeutumistasi opiskelemaan valitsemallesi alalle. Samalla hankit työkokemusta sinua kiinnostavalta ammattialalta.

Koulutus soveltuu 20-29-vuotiaille jatko-opinnoista kiinnostuneille nuorille, jotka eivät ole vielä saaneet opiskelupaikkaa. Koulutustaustasi voi olla peruskoulu, lukio/ylioppilas tai kesken jäänyt tutkinto. Sinulla voi olla myös jo suoritettu ammatillinen tutkinto alalta, jolla on vähäisesti työpaikkoja tarjolla.

Koulutus alkaa neljä viikkoa kestävällä orientointijaksolla. Jakson jälkeen opiskelu jatkuu henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaan tutustumisella valitun ammattialan koulutukseen ja alan työpaikkaan työssäoppimisen kautta. Koulutus toteutetaan pääosin lähi- ja päiväopetuksena kello 8-15 tai 9-16.

Koulutuksen kesto on 3-5 kuukautta, josta työssäoppimisen kesto on 2-3 kuukautta. Joissain tapauksissa koulutus voidaan myös jaksottaa. Jos haet jo tutustumisen aikana tutkintoon johtavaan koulutukseen ja tulet valituksi, Uramahdollisuuksia nuorille -koulutuksesi päätetään joustavasti.

Sisältö
Koulutuksen sisältö muodostuu orientointijaksosta ja ammatillisesta jaksosta/jaksoista.

Orientointijakson sisältö
- Urasuunnittelu
- Työnhakuvalmennus
- Työyhteisötaidot
- O365 ja tekstinkäsittely
- Jatko-opintomahdollisuudet

Ammatillisen jakson aikana voit turvallisesti ilman suorituspaineita tutustua 1-3 koulutusalaan. Oppilaitoksessa ja/tai valitsemastasi alasta riippuen voit myös tutustua ammattialan työpaikkaan työssä oppimalla alan yrityksessä.

Ammatillisen jakson koulutusvaihtoehdot
- Liiketalous
- Matkailu- ja ravitsemus
- Sosiaali- ja terveysala
- Puhtaus-, kotityö- ja välinehuoltopalvelut
- Turva-ala
- Kiinteistöpalvelut
- Rakentaminen
- Sisustaminen ja pintakäsittely
- Talotekniikka ja kylmäala
- Kuljetus- ja logistiikka
- Sähköala
- Kone- ja metallitekniikka

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella, joten täytäthän hakemuksesi huolellisesti.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.
- Koulutuksen hakuaika päättyy 10.8.2023.
- Haastatteluun jatkaville hakijoille järjestetään Teamsin välityksellä videohaastattelut 17.-18.8.2023 ja 21.8.2023.
- Haastattelukutsu lähetetään tekstiviestillä ja linkki videohaastatteluun lähetetään hakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
- Valituksi tulleiden koulutus alkaa 28.8.2023.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, kouluttaja Johanna Oittinen, puh. 044 790 6450 tai johanna.oittinen@takk.fi.
- Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK, koulutussuunnittelija Pirkko Somero, puh. 044 790 6453 tai pirkko.somero@takk.fi.

• Tarjoaja: Tampereen Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Kurssikeskuksenkatu 11 / Tampereen valtatie 15
  • Paikkakunta: Tampere, Pirkanmaa