Kaivosalan perustutkinto/osatutkinto, kaivosmies, rikastaja

Kaivosalan perustutkinto/osatutkinto, kaivosmies, rikastaja

Koulutus on tarkoitettu 20 vuotta täyttäneille työttömille työnhakijoille, jotka haluavat kehittää omaa osaamista kaivosalalla ja joilla on B-ajo-oikeus. Kaivosalan perustutkinto antaa sinulle perustiedot ja valmiudet toimia erilaisissa kaivosalan työtehtävissä. Koulutuksessa painotetaan työmenetelmien, työturvallisuuden, työvälineiden, työkoneiden ja ympäristöasioiden hallintaa sekä asiakaspalvelutaitoja.
Kaivosmies toimii monenlaisissa niin toimintaan valmistavissa töissä kuin tuotannossa.

Valittavalla tulee olla valmius opetuskielen kielitaito B2.1.

Koulutusvalintoja voidaan tehdä jo hakuaikana vapaille opiskelijapaikoille.

Kaivosmiehenä tiedät miten kivi irrotetaan, hallitset louhintatekniikan ja louheenkäsittelyn, kallion lujitustyöt, kaivoksen rakennustekniset työt, nykyaikaiset kaivoskoneet sekä kaluston kunnossapidon kaivosympäristössä. Kaivosmiehen työpaikkoja ovat mm. maanalainen kaivos, avolouhos, muu maanrakennus- tai louhinta-alan työmaa.

Rikastajana tunnet mekaanisen hienonnuksen ja rikastusmenetelmät sekä niissä käytettävät koneet, laitteet ja materiaalit. Osaat käyttää erotus- ja yhdistäviä prosesseja, tuntee rikastuksen kemian ja kaivostoiminnan ympäristökysymykset soveltaen työhönsä kestävän kehityksen toimintaperiaatteita. Rikastajan työpaikkoja ovat mm. maanpäällinen kaivoksen rikastamo, prosessiteollisuus

Koulutuksen sisältö: yhteiset tutkinnon osat,
lisäksi valitaan suuntautumisen mukaan alla olevista vaihtoehdoista,
kaivosmies – kaivosalalla toimiminen – louhinta tai rikastaja – kaivosalalla toimiminen – rikastus
lisäksi neljä valinnaista tutkinnon osaa. Aikataulutus määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman mukaan.

HAKEMINEN JA VALINTA
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkintori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Haastatteluun kutsutaan hakijat erikseen.

Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

Voit seurata sähköisestä asioinnista verkkopankkitunnuksillasi, sirullisella henkilökortilla (HST) tai mobiilivarmenteella valintaprosessin etenemistä (www.tyomarkkinatori.fi >henkilöasiakkaat >oma asiointi >työvoimakoulutus). Valintatiedot lähetetään myös kirjeellä.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702, ma -pe klo 9 – 16.15
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

Lisätietoja Markku Kasala, puh. 050 316 8272.

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto