Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto, Tornio

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto, Tornio

• Koulutus alkaa: 5.8.2024

Koulutus on tarkoitettu työttömille, alalle soveltuville, jotka haluavat kehittää omaa osaamista kone- ja tuotantotekniikan alalla. Koulutuksen suorittaneet työllistyvät koulutuksen suoritettuaan levyseppähitsaajiksi, koneenasentajiksi tai kunnossapitoasentajiksi.

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneilla on laaja-alaiset perusvalmiudet teknologiateollisuuden valmistustehtäviin, kone-, laite- ja automaatioasennuksiin. Koulutuksessa voi myös täydentää aiempaa osaamistaan suorittamalla uuden suuntautumisen tai oman valinnan mukaan tutkinnon osan.

JATKUVA HAKU: seuraavat aloitukset 5.8. ja 30.9.2024 (koulutusvalintoja voidaan tehdä jo hakuaikana vapaille opiskelijapaikoille)

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinnon suorittaneilla on laaja-alaisten perusvalmiuksien lisäksi erikoisosaaminen johonkin työtehtävään ja valmiudet oppia uusia taitoja työtehtävien mukaan. Hänellä on materiaalituntemusta ja hän tuntee koneiden ja laitteiden rakenteita ja toimintaa. Hän osaa käyttää käsityövälineitä sekä valmistuksessa ja kunnossapidossa käytettäviä koneita.

Tutkinnon suorittanut osaa erilaisia valmistustekniikoita ja koneiden ja laitteiden kokoonpanossa ja asennuksessa käytettäviä työmenetelmiä. Hän osaa tehdä työtehtäväkokonaisuuksia työpiirustusten ja työselitysten mukaan, soveltaa oppimiaan tietoja ja taitoja vaihtelevissa työelämän tilanteissa sekä toimia itsenäisesti ja työryhmän jäsenenä. Hän osaa toimia laatujärjestelmien mukaan ja tehdä laadunvalvontaan ja kunnossapitoon liittyviä mittauksia.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA KESTO: Aikataulu, sisältö ja kesto määräytyvät yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämisuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

Koulutuksessa voit suorittaa koko perustutkinnon tai tutkinnon osia.

KONE- JA TUOTANTOTEKNIIKAN PERUSTUTKINNON SISÄLTÖ:
(Tutkinnon rakenteet löytyvät opetushallituksen sivuilta: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/1978990/naytto/tiedot)

-Yhteiset tutkinnon osat
-Asennuksen ja automaation perustyöt
-Valmistustyöt
-Valitaan suuntautumisen mukaan jokin alla olevista
-Koneistus
-Hitsaus- ja levytyöt
-Kunnossapitotyöt
-Valinnainen tutkinnon osa
-Valinnainen tai vapaasti valittava tutkinnon osa

Lisätietoja koulutuksesta antaa: Heikki Hast puh. 050 461 1332, heikki.hast@lappia.fi

TUTUSTU ALAAN AMMATTINETISSÄ:
Voit tutustua kone- ja metalliteollisuuden eri ammatteihin Ammattinetissä: http://www.ammattinetti.fi/ammattialat/detail/48_ammattiala?link=true. Ammattinetistä löydät tietoa mm. alan vaatimuksista, palkkauksesta, työpaikoista jne.

Ammattiopisto Lappian opiskelijat kertovat alan opinnoista, katso video: https://www.youtube.com/watch?v=Wu-VVf56j1I

ASUMINEN OPINTOJEN AIKANA: Lappialla on kalustettuja opiskelija-asuntoja Torniossa, Louella ja Muoniossa. Lappian opiskelija-asunnoissa asuvilta opiskelijoilta ei peritä vuokraa. Opiskelijat asuvat pääsääntöisesti kahden hengen huoneissa, joissa on minikeittiö, wc ja peseytymistilat. Katso linkki: https://opiskelijalle.lappia.fi/asuntolat/

HAKEMINEN:
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä ja valintatuloksen voit tarkistaa www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > koulutushakemus.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

VALINTA:
Hakijat valitaan koulutukseen haastattelun ja hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Haastateltavat kutsutaan erikseen. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja millaista lisäosaamista tarvitset.

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA:
Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto