Ravintola- ja cateringalan perustutkinto 180 osp

Ravintola- ja cateringalan perustutkinto 180 osp

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa ravintola- ja cateringalan perustutkinto; laajuus 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista 145 osp sekä yhteisistä tutkinnon osista 35 osp.

Koulutuksen tarkoituksena on antaa valmiudet toimia joko kokin tai tarjoilijan työssä osaamisalan valinnan perusteella. Tutkinto sisältää kaksi osaamisalaa. Ruokapalvelun osaamisala, kokki tai asiakaspalvelun osaamisalan, tarjoilija.

Hakijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (hoks). Suunnitelman tarkoituksena on tunnistaa ja tunnustaa aiempi osaaminen ja mitä uutta osaamista hakija tarvitsee tutkinnon suorittamiseen.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutus toteutetaan työvoimakoulutuksena. Koulutuksen pituus on kaksi (2) vuotta. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena koulun tarjoamissa työsaleissa, ravintolassa sekä alueen työpaikoissa. Vaadittava ammattitaito ja osaaminen osoitetaan näytöissä työpaikalla aidoissa käytännön työssä ja toiminnassa.

Sisällöt:

Ravintola- ja cateringalan perustutkinto 180 osp.

Perehdytys ja henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma
  • Perehdytys / ohjaus aikuisena oppimiseen ja henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma
  • Aloitusvaiheen ammattitaidon ja osaamisen selvittäminen / tunnistaminen
  • Erityinen ohjaus ja tuki tarvittaessa
  • Ravitsemispalveluissa toimiminen 20 osp.
  • Lounasruokien valmistus (kokki) 40 osp tai
  • Asiakaspalvelu- ja myynti 25 osp.
  • Annosruokien valmistus (kokki) 25 osp tai
  • Annosruokien ja juomien tarjoilu 40 osp
Valinnaisia tutkinnon osia (valitaan 60 osp) ovat mm.
  • Kahvilapalvelut 10 osp
  • Katu- ja pikaruokapalvelut 10 osp
  • á la carte ruoanvalmistus 10 osp
  • palvelu- ja jakelukeittiötoiminnot 30 osp
  • á la carte tarjoilu 10 osp
  • Juomien myynti- ja tarjoilu 30 osp
  • Suurkeittiön ruokatuotanto 25 osp
  • Tilaus- ja juhlaruokien valmistus 25 osp
  • Tilaus- ja juhlatarjoilu 25 osp
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp
  • Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11 osp
  • Matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen 6 osp
  • Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen 9 osp
  • Valinnaisia 9 osp

Hakeminen:

Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi > henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.tyomarkkinatori.fi -> TE-palveluiden oma asiointi henkilöasiakas.

Hakijat valitaan koulutukseen haastattelun ja hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja millaista lisäosaamista tarvitset.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

Lisätiedot koulutuksesta: Osaamisalavastaava Johanna Mäkiniemi, puh. 050 310 9315 (johanna.makiniemi@lappia.fi)

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto