Kylmäasentaja, Talotekniikan perustutkinnon osa/osia

Kylmäasentaja, Talotekniikan perustutkinnon osa/osia

Haluatko kylmäasennuksen ammattilaiseksi?
Osaavista tekijöistä on pulaa työmarkkinoilla! Työkohteet ovat monipuolisia ja vaihtelevia uudisrakennuksista vanhojen rakennusten saneerauksiin ja peruskorjauksiin. Kylmäasentajan työ on luvanvaraista toimintaa ja se toteutetaan f-kaasuasetuksen mukaisesti. Lisäksi asennuksista noudatetaan sähkö- ja konealalle asetettuja standardeja, joka vaatii tekijältä osaamista työskennellä turvallisuus- ja laatumääräysten mukaisesti.

Talotekniikan perustutkinto antaa hyvät perusvalmiudet työskennellä kylmäasentajana sekä pienkylmälaitteiden sekä vähintään 3 kg kylmäainetta sisältävien laitteiden asennus-, tarkastus- ja huoltotöissä. Suoritetuista tutkinnon osista riippuen saat valmiudet toimia joko y3-asentajan pätevyyksin tai e3-vastuuhenkilönä. Kylmäasennuksen opinnoissa suoritetaan myös taloteknisten komponenttien sähköistämistä. Suoritetun tutkinnon perusteella voit hakea oikeuksia alalla työskentelyyn TUKES:lta.

Sisältö ja toteutus
Koulutuksen sisältö suunnitellaan jokaisella henkilökohtaisesti, mahdollinen aiempi osaaminen otetaan huomioon. Koulutus sisältää sekä lähiopetusta, ohjattua etä- ja verkko-opiskelua sekä työssäoppimista alan yrityksissä. Lähiopetuspäivät järjestetään Turun AKK:ssa (Artukaistentie 11-13, 20240 Turku) arkisin klo 8-15.

Talotekniikan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä.

Kylmäasennuksen osaamisala, pakolliset tutkinnon osat, 115 osp
·Kylmäkomponenttien ja -putkiston asentaminen, 40 osp
·Kylmälaitoksen käyttöönottaminen, 30 osp
·Kylmälaitteiden huoltaminen, 15 osp
·Taloteknisten komponenttien sähköistäminen, 30 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 30 osp
·Valinnaiset tutkinnot osat valitaan opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan.

Yhteiset tutkinnon osat, 35 osp
Näiden lisäksi koulutukseen sisältyy yleisiä työelämä- ja opiskeluvalmiuksia parantavia osioita sekä työelämän lupa- ja korttikoulutuksia.

Koulutuksesta on mahdollisuus siirtyä joustavasti työelämään missä vaiheessa tahansa.

Valintaperusteet
Koulutus ei vaadi aiempaa osaamista alalta, joten se sopii hyvin myös vasta-alkajille tai alanvaihtajille. Kylmätekniikan opiskelu sisältää paljon teoriaa ja myös lainsäädännön opiskelua, joten edellytyksenä on riittävä suomen kielen taito. Koulutukseen valitulla tulee olla vahva motivaatio koulutukseen ja työllistymiseen. Valinnan edellytyksenä on myös ammatissa vaadittava terveys.

Koulutukseen hakeminen
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksesta
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.

Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Lisätietoja koulutuksesta antaa:
Pääkouluttaja: Kimmo Savolainen, p. 040 186 7067, kimmo.savolainen@turunakk.fi
Koulutusassistentti: Ilona Kankaanranta, p. 040 540 4768, ilona.kankaanranta@turunakk.fi
Opinto-ohjaaja: Mia Ranne, p. 0400 971 009, mia.ranne@turunakk.fi

• Tarjoaja: Turun Aikuiskoulutuskeskus ⧉