Lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutus

Lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutus

• Koulutus alkaa: 18.9.2023

Haluatko töihin hyvin työllistävälle sosiaali- ja terveysalalle? Tässä koulutuksessa suoritat joko sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) tai hoiva-avustajan pätevyyteen vaadittavat opinnot.

Lähihoitajaopinnoissa osaamisalana on ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala. Koulutuksen jälkeen voit työllistyä ikääntyvien pariin esimerkiksi kotihoitoon tai palvelutaloon. Hoiva-avustajana voit työllistyä vanhus- tai vammaistyön avustaviin tehtäviin esimerkiksi palvelutaloon tai hoivakotiin.

Koulutuksen suuntautuminen (lähihoitaja vai hoiva-avustaja) valitaan opintojen aikana.

OPINTOJEN SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Koulutuksen aikana sinun on mahdollista suorittaa joko lähihoitajan tutkinto tai hoiva-avustajaopinnot. Tarkemmat sisällöt alla.

Lähihoitaja (kesto n. 28 kk)
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
· Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp
· Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, 30 osp
· Kotihoidossa toimiminen, 40 osp
· Yhteiset tutkinnon osat, 35 osp
· Yksi valinnainen tutkinnon osa
Voit tutustua tutkintoon tarkemmin osoitteessa eperusteet.opintopolku.fi.

Hoiva-avustaja (kesto n. 16 kk)
· Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp

Koulutukseen sisältyy lähiopetusta ja etäopiskelua sekä työssäoppimista. Työpaikalla tapahtuva oppiminen toteutetaan työvuorojen mukaisesti. Osaaminen osoitetaan näytöissä aidoissa työelämäympäristöissä.

Opintojen alussa on syksyn 2023 aikana on mahdollista tehdä OPVA-opintoja eli opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. OPVA-opintoja tarjotaan opiskelijoille, joilla on haasteita yhdellä tai useammalla opiskeluvalmiuksien osa-alueella (esim. suomen kieli, opiskelutekniikat, viestintätaidot). OPVA:ssa voi kehittää valmiuksiaan myös valinnaisen ammatillisen tutkinnon osan suorittamista silmällä pitäen. Jos opiskelija ei tarvitse OPVA-opintoja voi hän edistää tutkinto-opintojaan esimerkiksi yhteisiä tutkinnon osia (YTO) suorittamalla.

VALINTAPERUSTEET
· Osallistuminen valintatilaisuuteen ja hyväksytty tulos valintatesteistä
· Soveltuvuus alalle, mm. aiemmat kokemukset alalta, persoona, fyysinen ja psyykkinen terveys (SORA-lainsäädäntö)
· Motivaatio sosiaali- ja terveysalalla työskentelyyn ja alan opintoihin
· Edellytykset opiskeluun, mm. opiskelutaidot ja valmius sitoutua opiskeluun koko opintojen ajaksi
· Riittävä kielitaito opintojen suorittamiseen, kielitaito testataan tarvittaessa kielitestillä

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

TIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSISTA
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta.

Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Lisätietoja opinnoista:
Katri Haaramäki: katri.haaramaki@edu.turku.fi 0401283781
Marja-Liisa Gustafsson: marja-liisa.gustafsson@edu.turku.fi 0401962423
Mikko Haapala: mikko.haapala@edu.turku.fi 0401317509

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Turun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto