Rakennusalan koulutus (perus-/ammattitutkinto)

Rakennusalan koulutus (perus-/ammattitutkinto)

Rakennusalan koulutus on sinulle, joka olet pohtinut hakeutumista rakennusalalle tai sinulla on jo alan kokemusta ja haluat vahvistaa ammattitaitoasi. Koulutus alkaa 4 viikon tutustumisjaksolla, jonka aikana tutustut alan yleisempiin työtehtäviin sekä työturvallisuuteen.
Tutustumisjakson jälkeen voit halutessasi jatkaa suoraan opiskelua rakennusalan perustutkinnossa tai talonrakennusalan ammattitutkinnossa riippuen lähtötasostasi. Koulutuksen sisältö suunnitellaan sinulle henkilökohtaisesti keskittyen rakennusalan perustehtäviin tai jo olemassa olevan ammattitaidon kehittämiseen. Koulutuksen ensisijainen tavoite on työllistyä rakennusalalle.

Kohderyhmä
Alasta kiinnostuneet ja alalle soveltuvat työttömät tai työttömyysuhan alaiset henkilöt, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Koulutus ei vaadi aiempaa rakennusalan osaamista. Aikaisemmat rakennusalalle ohjaavat koulutukset, suoritetut rakennusalan opinnot ja/tai alan työkokemus huomioidaan koulutuksessa.

Koulutus soveltuu erityisesti fyysiseen työhön tottuneille, hyvän motivaation ja palveluasenteen omaaville henkilöille. Alalla toimiminen edellyttää kohtuullisen hyvää terveyttä ja riittävää suomen kielen taitoa. Henkilöllä tulee olla työelämävalmiudet ja kyky työskennellä niin itsenäisesti kuin osana työryhmää.

Koulutuksen aloituspäivät ja hakupäivät
Koulutukseen on JATKUVA HAKU ja kolme aloitusta vuoden 2023 aikana:
· 30.1.2023, viimeinen haku 4.1.2023, haastattelupäivä 19.1.2023
· 8.5.2023, viimeinen haku 17.4.2023, haastattelupäivä 28.4.2023
· 11.9.2023. viimeinen haku 17.8.2023, haastattelupäivä 31.8.2023

Sisältö
Koulutuksen sisältö määräytyy jokaiselle henkilökohtaisen osaamistason mukaisesti.

Rakennusalan perustutkinto
Jos olet aloittamassa alalla tai sinulla on vähäinen kokemus rakennusalan työtehtävistä, niin koulutus tulee keskittymään rakennusalan perustutkinnon sisältöön. Rakennusalan perustutkinto (180 osp) muodostuu kolmesta pakollisesta tutkinnon osasta, 3 – 5 valinnaisesta osasta sekä yhteisistä tutkinnon osista. Rakennusalan perustutkinnon perusteissa on kerrottu tutkinnon osittain mm. kyseisen osan laajuus, osaamisvaatimukset, arviointikriteerit sekä ammattitaidon osoittamistapa. Voit tutustua tutkinnon perusteisiin alla olevan linkin kautta. Tutkinnon suorittaneen ammattinimike on talonrakentaja.

Talonrakennusalan ammattitutkinto
Jos sinulla on jo aiempaa kokemusta rakennusalan työtehtävistä ja/tai sinulla on rakennusalan perustutkinto suoritettuna ja osaamisesi on riittävällä tasolla, voidaan opiskelusi aloittaa ammattitutkintoon tähtäävänä. Yleisimmät ammattinimikkeet tutkinnon suorittaneella ovat kirvesmies ja muurari.

Talonrakennusalan ammattitutkinto (150 osp) muodostuu pakollisesta tutkinnon osasta (30 osp) ja valinnaisista tutkinnon osista (120 osp).

Toteutus
Koulutus alkaa neljän (4) viikon aloitusjaksolla, jonka aikana tehdään ensimmäinen Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).

Koulutuksen kesto määräytyy HOKS:n mukaan, mutta on enintään 12 kk työvoimakoulutuksena. Tämän jälkeen tutkinnon suorittamista voi mahdollisesti jatkaa muulla rahoituksella esim. oppisopimuskoulutuksena tai opintotuella. Rakennusalan perustutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin noin 18 – 24 kk.

Koulutus toteutetaan HOKS:n mukaisesti päiväopiskeluna, joka sisältää lähiopetusta, työssäoppimista sekä ohjattua etä- ja verkko-opiskelua. Henkilökohtaistamiseen perustuvassa koulutuksessa hankitaan vain puuttuvaa osaamista eli aiemmin hankittu osaaminen huomioidaan suunnitelmassa.

Pääosa koulutuksesta toteutetaan käytännön harjoitteiden ja työtehtävien kautta lähiopetuksena oppilaitoksen tiloissa ja alueilla sekä työssäoppimisena yhteistyökumppanien työmailla.

Koulutuksesta on mahdollisuus joustavasti siirtyä työelämään missä vaiheessa tahansa. Kouluttajan kautta onnistuu myös oppisopimuksen teko. Kysy lisää, miten sinulle rakennetaan oma opintopolku.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta.

Haku
Hae koulutukseen alla olevan “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä (esim. työllistyminen). Perustele hakemuksesi hyvin, sen perusteella valitsemme sinut haastatteluun! Sovi koulutukseen hakeutumisesta ja sen päivittämisestä työllistymissuunnitelmaasi TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutuksesta tulee sopia työllistymissuunnitelmassa, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta koulutuksen aikana. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Hakuajan päättymisen jälkeen koulutusvalintojen etenemistä voi seurata TE-palvelujen Oma asiointi -verkkopalvelun kautta.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta sekä taloudellisista tuista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivun https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta chat-palvelusta ma-pe 9-16

pääopettaja Markku Hämäläinen puh. 040 614 6914, markku.hamalainen@turunakk.fi
koulutusassistentti Marjo Teräs p. 040 722 2851, marjo.teras@turunakk.fi
Opinto-ohjaaja Mia Ranne, puh. 0400 971 009 tai mia.ranne@turunakk.fi, www.turunakk.fi/opo

päivitetty 24.11. koulutuksen kuvausta

Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Koko viikon ympäri Suomea käynnissä Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen tapahtumia. Joten tutustu tarjontaan ja tapaa kouluttajia ja koulutusneuvojia.
Koko maan tarjonta Google mapsissa. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1RM6jxDhxalMXkx1y-3dJqExxUrUd1cQ&ll=62.807024978033695%2C23.527681599999973&z=6

• Tarjoaja: Turun Aikuiskoulutuskeskus ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto
  • Lähiosoite: Artukaistentie 11-13