Rakennuspeltiseppä

Rakennuspeltiseppä

• Koulutus alkaa: non-stop

HAKU PÄÄTTYNYT 21.11.2023! Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille joilla on työvoimapoliittinen koulutustarve ja jotka haluavat työskennellä pintakäsittelyalalla rakennuspeltiseppänä. Koulutus sisältää erilaisia katto- ja seinäpintojen pinnoitteiden valmistus ja asennustöitä. Huopa-, tiili ja peltikatot, sekä erilaiset rakennusten seiniin asennettavat ohutlevyt ovat rakennuspeltisepän yleisimpiä töitä. Vaikka työskentely on paljolti katoilla, peltiseppä työskentelee myös verstaalla muokaten peltejä kiinnitystä varten. Hän osaa toimia rakennuspeltitöiden perustehtävissä työturvallisuus- ja ympäristöseikat huomioiden.

Kokonaisuudessaan työtehtävät ovat monipuolisia ja vaihtelevia sekä edellyttävät aina hyvää kädentaitoa.
Koulutuksen aikana tehdään alan yrityksen kanssa koulutussopimus, jonka avulla opiskelija pääsee harjoittelemaan myös alan työpaikoille.

Rakennuspeltisepän tehtävät edellyttävät oma-aloitteisuutta, ongelmanratkaisukykyä ja hyvää vuorovaikutus- ja yhteistyökykyä työryhmän ja asiakkaan kanssa. Rakennuspeltisepän työ on myös fyysisesti liikunnallista, joten alalla toimiminen edellyttää hyvää terveyttä ja fyysistä kuntoa. Työ soveltuu sekä miehille että naisille. Koulutus ei sovellu pölyallergisille eikä tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsiville. Rakennuspeltisepällä ei voi myöskään olla korkeanpaikankammo.

Koulutukseen pääsylle ei ole ammattitaitovaatimuksia. Koulutuksen aikana opiskelijalle tehdään henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), johon määritellään jokaisen henkilökohtainen suunnitelma siitä, miten saavuttaa riittävästi osaamista työllistyäkseen. Koulutuksessa opiskelija voi suorittaa tutkinnon osia Talotekniikan perustutkinnosta, osaamisala rakennuspeltiseppä.
Opintojen sisältö määräytyy opiskelijan HOKS:n mukaan.

KOULUTUKSEN OPINTOKOKONAISUUDET

*Saumakattojen peltitöissä toimiminen 30osp
*Huopa-, tiili- ja profiilikattojen peltitöissä toimiminen 20osp
*Ohutlevytöissä toimiminen 10osp

Koulutus toteutetaan Non-stop joustavana aloituksena noin 10-viikon välein. Seuraava aloituspäivä on 27.11.2023. Koulutuksen haku päättyy, kun paikat on täynnä.

Lisätietoja koulutuksesta TAO:ssa antaa Outi Pollari p.040 8292 235, outi.pollari@taos.fi

HAKEUTUMINEN JA VALINTA

Koulutukseen haetaan TE-toimiston sähköisellä hakemuksella kohdasta “Hae tähän koulutukseen”. Esivalinnan läpäisseet kutsutaan valintahaastatteluun. Koulutukseen hakeneille suosittelemme valintojen etenemisen seuraamista www.te-palvelut.fi -sivujen sähköisen asioinnin kautta. Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta sekä taloudellisista tuista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702.
HUOM! Hakemus kannattaa täyttää huolellisesti, koska hakijoita on yleensä enemmän kuin opiskelupaikkoja.

Koulutushakemus on sitova, sitä ei voi perua ilman pätevää syytä.

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: TAO, Turun ammattiopistosäätiö ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto