Välinehuoltaja, välinehuoltoalan perustutkinto

Välinehuoltaja, välinehuoltoalan perustutkinto

”Laatu – Puhtaus – Aseptiikka”
Haluatko itsenäisen työn jatkuvasti kehittyvässä välinehuoltotyössä sairaalassa ja hammashuollossa? Välinehuoltaja huolehtii sairaanhoidossa käytettävien välineiden ja laitteiden puhdistuksesta, desinfioinnista, toimintakunnosta, pakkaamisesta ja steriloinnista. Työ vaatii järjestelykykyä sekä erityistä huolellisuutta ja pikkutarkkuutta. Välinehuoltajia työskentelee mm. sairaaloiden ja terveyskeskusten välinehuoltokeskuksissa, leikkaussaleissa, laboratorioissa, yksityisillä lääkäriasemilla, lääketehtaiden välinehuoltoyksiköissä sekä elintarvikelaboratorioissa.

SISÄLTÖ JA TOTEUTUS
Välinehuoltoalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Tutkintoon sisältyy kolme pakollista tutkinnon osaa:
- välineiden puhdistaminen ja desinfiointi infektioiden torjuntatyössä
- välineiden pakkaamisprosessissa toimiminen
- sterilointi osana infektioiden torjuntaa

Lisäksi valinnaisia tutkinnon osia on kaksi. Ne mahdollistavat erilaiset opintopolut, joissa voi painottua esimerkiksi välinehuoltoon suun terveydenhuollossa tai välinehuoltoon toimenpideyksiköissä. Yhteiset tutkinnon osat (nk. YTO-aineet) muodostuvat Viestinä- ja vuorovaikutusosaamisesta, Matemaattis-luonnontieteellisestä osaamisesta ja Yhteiskunta- ja työelämäosaamisesta.
Tutustu tutkintoon tarkemmin osoitteessa eperusteet.opintopolku.fi.

Opiskelijan kanssa tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Siinä sovitaan tutkinnon suorittamisesta ja vielä puuttuvan osaamisen hankkimisesta. Osaamista hankitaan osallistumalla oppilaitoksen tarjoamiin opintoihin ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Osaaminen osoitetaan näytöissä.

Lähiopetus toteutetaan päiväkoulutuksena Turun ammatti-instituuttissa, osoitteessa Uudenmaantie 43, Turku. Lisäksi koulutukseen kuuluu etäopintoja sekä oppimista alan työpaikoilla.

VALINTAPERUSTEET
- soveltuvuus alalle: Tuki- ja liikuntaelinsairaudet tai ihoallergiat saattavat olla rajoitteita
- motivaatio
- koulutuksen tarve
- edellytykset opiskeluun
- työssäoppimispaikat ovat Varhan (Varsinais-Suomen hyvinvointialueella), mutta voivat olla myös muualla (esim. Satasote) tai oman paikkakunnan lähellä

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

TIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSESTA
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta. Haastattelut ovat syksyllä 2023 Turun ammmatti-instituutin Ruiskadun kampuksella.

Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA
Opettaja Tarja Erkkilä-Ojala, puh. 040 184 3439 tai tarja.erkkila-ojala@edu.turku.fi
Opinto-ohjaaja Susanna Talvitie, puh. 040 186 2547 tai susanna.talvitie@edu.turku.fi
(1.8. 2023 alkaen:
Opinto-ohjaaja Minna Niemi, puh. 040 849 7015 tai minna.m.niemi@edu.turku.fi)

Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen!
Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Valtakunnallinen Työvoimakoulutusviikko on käynnissä 11.-15.9.

Sen aikana järjestetään tapahtumia ympäri Suomen ja myös verkossa.
Tule käymään ja tapaamaan kouluttajia ja koulutusneuvojia. Kaikki tapahtumat näet kartasta:

• Tarjoaja: Turun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto