LÄHIHOITAJA (Sosiaali- ja terveysalan pt) (714024)

LÄHIHOITAJA (Sosiaali- ja terveysalan pt) (714024)

LÄHIHOITAJA (Sosiaali- ja terveysalan pt, Ikääntyvien hoidon ja kuntoutuksen osaamisala)

TAVOITTEET
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (180 osp). Lisäksi koulutukseen voidaan sisällyttää opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja ja suomi toisena kielenä opintoja.
Katso video opiskelijan kokemuksesta opinnoista Keudassa https://www.youtube.com/watch?v=xaqHz8sz6IU

KOHDERYHMÄ
Hakijan tulee olla TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakas sekä työtön työnhakija tai työttömyysuhan alainen henkilö. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jota päivitetään koulutuksen aikana. Opiskelija hankkii vain puuttuvan osaamisen, ja osaaminen osoitetaan sekä arvioidaan aidoissa työelämän tilanteissa.

Kielitaitosuositus koulutukseen B1.1. Jos äidinkielesi ei ole suomi, kerro hakemuksessasi:
- oletko ollut suomen kielen tasotestissä?
- milloin olet ollut suomen kielen tasotestissä?
- minkä tuloksen sait testistä?
Jos suomen kielen taitoasi ei voida muulla tavoin osoittaa, saat kutsun osaamiskartoitukseen.
Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin ja työelämässä oppimiseen. Lähihoitajan opinnoissa ja työssä korostuvat hyvä psyykkinen tasapaino, fyysinen toimintakyky sekä yhteistyötaidot. Opiskelijoita pyydetään esittämään rikostaustaote opintojen alkaessa. Voit tutustua sosiaali- ja terveysalan terveydentilavaatimuksiin tarkemmin oheisen linkin kautta: Hakijan terveys ja toimintakyky – Opintopolku

TOTEUTUS
Tutkinto toteutuu monimuoto-opintoina, jolloin opinnot sisältävät opiskelua oppilaitoksessa, etätehtäviä, verkko-opintoja ja alan työpaikassa oppimista. Koulutuksen kestoon vaikuttavat mm. opiskelijan aiempi osaaminen, oppimisvalmiudet ja suomen kielen taito.
Keuda TUUSULA, Kirkkotie 31, 04310 Tuusula

Koulutus toteutuu ajalla:
23.10.2023 – 21.3.2025 (09.05.2025) henkilökohtaisen osaamisen kehittymissuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

Loma-ajat:
25.12-31.12.2023, 1.7-28.7.2024, 23.-29.12.2024

YHTEYSHENKILÖT
Opettaja Kirsi Jansson 040 174 5506, kirsi.jansson@keuda.fi

Viimeinen hakupäivä 8.9.2023

VALINNAT
Valinnat koulutukseen tehdään hakemusten, haastattelujen ja mahdollisen osaamiskartoituksen perusteella, joten täytä hakemuksesi huolellisesti.
Osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella osaamiskartoitukseen ja haastatteluun, jotka pidetään viikolla 40, tarkempi päivämäärä ilmoitetaan kutsuttaville myöhemmin. Valinnasta tiedotetaan viikolla 40-41.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa. Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi ja Henkilöasiakkaat-kohdasta löytyy haussa oleva työvoimakoulutus (> sanahakuna toimii koulutuksen numero tai koulutuksen nimi >Näytä ilmoitukset sivun alareunassa >klikkaa koulutusta johon olet hakemassa >valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) > Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.

Perustele hakemukseesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella osa hakijoista valitaan valintahaastatteluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

HAASTATTELUN/VALINTATILAISUUDEN VELVOITTAVUUS
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus. Mikäli et ole työtön tai työttömyysuhan alainen (lomautettu tai osa-aikatöissä) selvitä etukäteen mitä etuutta olet oikeutettu saamaan koulutuksen ajalta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi).

• Tarjoaja: Keudan Opetus- ja koulutuspalvelut ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto