Ammattistartti

Ammattistartti

Kiinnostaako sinua koulutus, mutta et tiedä mikä sopiva ala voisi olla? Onko sinulla jo ammatillinen koulutus, mutta et ole vielä päässyt kiinni työelämään?

Ammattistartti on hyvä väylä sinulle, joka mietit mikä tuleva suunta työurallasi voisi olla. Koulutuksen aikana sinun on mahdollista päästä tutustumaan eri ammattialojen koulutukseen sekä eri aloilla työskentelyyn.

Koulutuksen aikana tehdään myös mm. vierailukäyntejä yrityksiin ja eri opintoaloihin sekä päivitetään CV sekä työhakemus. Mikäli koulutuksen aikana käy ilmi, että jatkokoulutus olisi sinulle paras vaihtoehto, saat apua opiskelupolkusi suunnitteluun.

Ammattistartti alkaa neljän viikon orientaatiolla, jolloin yksilölliset tavoitteesi selvitetään, tutustutaan työ- ja koulutusmahdollisuuksiin sekä suunnitellaan siirtymistä itseäsi kiinnostavalle koulutusalalle. Orientaation jälkeen pääset tutustumaan tarkemmin ko. alan opintoihin tai voit mennä esimerkiksi työssäoppimaan alan yritykseen.

Ammattistartin tavoitteena on, että löydät oman polkusi työllistymiseen tai jatko-opintoihin. Sataedu Ulvilassa voit tutustua esim. ravintola-, sosiaali- ja terveydenhuolto-, kone- ja tuotantotekniikka, sähkö- ja automaatio-, ICT- ja tietoliikenne-, rakennus-, kiinteistöpalvelu- ja autoalaa. Koulutuksen aikana suoritetaan alalla tarvittavia passeja ja kortteja. Muutkin Sataedun toimipisteet on käytettävissä.

Katso ammattistarttia käsittelevä TE-live-tallenne osoitteessa https://te-live.fi/lahetykset/TUVOmXcIV.
Studiovieraana TE-palveluiden koulutusasiantuntija. Lähetyksessä kuulet ja saat tietoa myös koulutuksen järjestävien tahojen WinNovan ja Sataedun osuudesta ammattistartissa.

Lue lisää Sataedun koulutusmahdollisuuksista:

Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kielitaidon nykytaso ja ulkomailla suoritetun koulutuksen vastaavuudet kartoitetaan.

Koulutukseen haku
Koulutukseen haetaan 10.9.2023 mennessä tämän ilmoituksen alaosassa olevasta linkistä “Hae tähän koulutukseen”. Täytä hakemus huolellisesti kaikilta osin ja perustele. Hakemusten perusteella osa hakijoista kutsutaan haastatteluun. Haastattelupäivä on 12.9.2023, paikka Sataedun Ulvilan toimipiste, Yhdystie 1.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta reaaliaikaisesti ja tarkistaa haastatteluaikasi sekä valintatietosi osoitteessa tyomarkkinatori.fi / oma-asiointi —> koulutushakemukseni tilanne. Näin saat nopeasti tiedon tilanteestasi koulutushaun kannalta mm. näet mahdollisen esivalintaan liittyvän haastattelukutsun.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §). Huom. Varmistaaksesi oikeutesi mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan koulutuksen ajalta sinun tulee huolehtia, että TE-toimistossa on laadittu työllistymissuunnitelma, jossa on sovittu koulutukseen hausta.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille, ensisijaisesti 20-vuotta täyttäneille Satakunnan TE-toimiston tai Porin seudun työllisyyden kuntakokeilun työnhakijoille, joiden työnhaku on voimassa, ja joilla ei ole koulutusta ja jotka tarvitsevat koulutusta oman ammattialan löytämiseen tai koulutuksen omaavat työnhakijat, jotka tarvitsevat ammatillisen osaamisen kehittämistä työllistyäkseen.

Lisätietoa:
Koulutuksen aikaisista opintososiaalisista etuuksista saat tietoa Työlinjan koulutusneuvontapuhelimesta 0295 020 702.
www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
Sataedu Laura Poikkeus, p. 040 199 4418 , laura.poikkeus@sataedu.fi

Koulutukseen hakemisesta:
- Satakunnan TE-toimisto Noora Häyhtiö, puh. 0295 045 103, noora.hayhtio@te-toimisto.fi
- TE-toimiston valtakunnallinen koulutusneuvonta puh. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

www.kela.fi (työmarkkinatuki ja peruspäiväraha)
www.tyj.fi (ansiosidonnainen päiväraha)

• Tarjoaja: SATAEDU OY