Kuorma-auton- tai yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Kuorma-auton- tai yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

• Koulutus alkaa: 17.9.2023

Kuorma-auton- tai yhdistelmäajoneuvokuljettajan koulutuksesta valmistut logistiikan osatutkintoon. Koulutuksen kesto on 6-12kk ja se sisältää etä- ja lähiopetusta, sekä työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan koulutuksen alussa henkilökohtainen opintojen kehittämissuunnitelma (HOKS), jonka yhteydessä hänen aikaisempi osaamisensa kartoitetaan ja tämän pohjalta määritellään tarkempi koulutuksen kesto.

Koulutuksen aikana opiskelijat suorittavat C- ja/tai CE-luokan ajokortit, kuljetusalan perustason ammattipätevyyskoulutuksen (140h), sekä muita logistiikan osatutkintoon liittyviä ammatillisia opintoja, jotka sisältävät mm. trukilla ajoa, erilaisten kuorma-auton lisälaitteiden käytön opettelua ja ADR ajolupakoulutuksen. Opiskelijat suorittavat myös seuraavat lupakortit koulutuksen aikana:

Logistiikan osatutkinto:
· Työturvakortti
· ADR-ajolupa
· EA1-koulutus
· Tieturvakortti

Huomioithan jo hakiessasi, että korteista ja luvista aiheutuvat viranomaismaksut opiskelijan pitää maksaa itse.

Valintaperusteet
Hakijan tulee olla iältään 21 vuotta (tai hänen tulee täyttää 21vuotta koulutuksen aikana).
Hänellä on oltava voimassa oleva B-luokan ajo-oikeus (henkilöautokortti)
Hakijan tulee täyttää ryhmän 2 terveysvaatimukset
Hakijan tulee esittää ajokorttiotteensa (Traficom) haastattelutilanteessa
Hakijalla ei tarvitse olla aikaisempaa koulutusta (ammatillinen koulutus /lukio) hakeutuessaan koulutukseen.
Opiskelija saa koulutuksen suoritettuaan todistuksen logistiikan osatutkinnon suorittamisesta.

Hakeminen ja valinnat
Perustele hakemuksesi huolella. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Valinnat koulutuksiin tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta verkossa (mm. haastattelukutsu ja valintapäätös): www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi -> Henkilöasiakas

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Haastattelussa sinun on esitettävä ajokorttirekisteriote. Otteen tulostusohje löytyy täältä: https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/kuljettajatietopalvelut

Tietoa työvoimakoulutuksista
Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on maksutonta, mutta kuljetusalan koulutuksessa viranomaismaksut opiskelija maksaa itse.

Jos tulet valituksi koulutukseen, sovi työllistymissuunnitelmasi päivittämisestä TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa. Koulutus tulee lukea työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulle voidaan maksaa korotettua työttömyysetuutta. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuutesi maksaja.

Novida Aleksi Lehikoinen, aleksi.lehikoinen@novida.fi, p. 044 705 6589
Lisätietoa koulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista antaa Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Tervetuloa ke 13.9. klo 12-15 Työvoimakoulutusmessuille Turun virastotalolle. Koko viikon ympäri Suomea käynnissä Pysy kartalla – suunnista työvoimakoulutukseen tapahtumia. Joten tutustu tarjontaan ja tapaa kouluttajia ja koulutusneuvojia.
Koko maan tarjonta Google mapsissa. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1RM6jxDhxalMXkx1y-3dJqExxUrUd1cQ&ll=62.807024978033695%2C23.527681599999973&z=6

• Tarjoaja: Novida -ammattiopisto ja lukio ⧉
  • TE-toimisto: Varsinais-Suomen TE-toimisto