Logistiikan perustutkinto, Varastonhoitaja (palvelulogistiikkatyöntekijä)

Logistiikan perustutkinto, Varastonhoitaja (palvelulogistiikkatyöntekijä)

KUVAUS
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille, yli 20-vuotiaille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneet ja motivoituneet hankkimaan itselleen sisälogistiikan tutkinnon ja työllistymään palvelulogistiikan työntekijänä.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Logistiikan perustutkinto, sisälogistiikan osaamisala, palvelulogistiikkatyöntekijä, 180 osp.

Koulutus järjestetään pääsääntöisesti Vaasan toimipisteessä Runsorissa sekä teams-alustalla, mutta osittain opetusta saattaa olla myös Sedun muissa toimipisteissä, kuten Ilmajoen Rengonharjun toimipisteessä suoritettavat trukinkuljettajan työskentelyyn liittyvät ajoharjoitteet.

Palvelulogistiikkatyöntekijä osaa tehdä varastoalan tehtäviä käsin ja käyttää varaston tai terminaalin tavarankäsittelylaitteita, trukkia ja automatiikalla ohjattavia laitteita. Palvelulogistiikkatyöntekijä osaa täyttää asiakirjoja, joita varastoissa on käytössä, tehdä varastokirjanpitoa käsin tai tietotekniikkaa apuna käyttäen. Perusosaaminen palvelulogistiikkatyöntekijällä on tavaran lähettämisessä ja vastaanotossa, tavaran varastoinnissa, lähetysten keräilyssä, pakkaamisessa, kierrätyksessä ja varaston tietojärjestelmien käytössä.

Koulutukseen kuuluvat tutkinnon osat:

Pakolliset, 100 osp:
·Logistiikka-alan työympäristössä toimiminen
·Tavaran käsittelylaitteiden käyttö ja trukinkuljettajan työskentely
·Tavaran vastaanotto ja säilyttäminen
·Tavaran keräily ja pakkaaminen

Valinnaiset, joista valitaan 45 osp:
·Inventointi
·Tavaran lähettäminen
·Varaston osto- ja myyntitoiminnoissa työskentely
·Tavaran kuljettaminen
·Yritystoiminnan suunnittelu

YTO-opinnot (yhteiset tutkinnon osat), 35 ops.

Koulutuksen aloitus 19.9.2023.

Koulutuksen oppiaika määräytyy henkilökohtaistamisen mukaan, arvioitu valmistumisajankohta ennen henkilökohtaistamista on 20.12.2024.

Koulutus käydään suomen kielellä, jos äidinkielesi ei ole suomi, kielivaatimuksena vähintään B1.1-kielitutkinnon suorittaminen, ennen opintojen alkua. Tähän koulutukseen hakevien suomen kielen taito arvioidaan. Kutsumme kielikokeeseen hakijat, joiden äidinkieli ei ole suomi. Kielikokeet järjestetään Sedu Vaasan toimipaikassa Runsorissa 31.8.2023 klo 9.30. Kielikoe sisältää seuraavat osat: puheen ymmärtäminen ja puhuminen (haastattelu), tekstin ymmärtäminen, kirjoittaminen. Riittävä kielitaito on tärkeä, jotta opiskelija osaa noudattaa työturvallisuutta ja pystyy etenemään opinnoissa. Jos hakija saa kokeesta hylätyn tuloksen, hakija ei voi tulla valituksi koulutukseen ja hakija ei voi tulla valituksi koulutukseen.

Koulutus on maksuton, opiskelija maksaa itse lupakorteista syntyvät kustannukset noin 15 €/kortti. Näitä lupakortteja ovat mm. työturvallisuuskortti, trukkikortti, ensiapukortti.

Työvaatteet ovat koulutuksen ajan oppilaalle ilmaiset ja ne voi koulutuksen jälkeen lunastaa omaksi 40-120e:n hintaan.

Koulutukseen voidaan sisällyttää kuukauden loma (20 pv, arviolta heinäkuu), ja lomaviikkoina mahdollisesti myös viikot 9 ja 42, sekä joulu oppilaitoksen päätöksen mukaan.

HAKEMINEN
Täytä hakemus ’Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata Oma asiointi -palvelussa osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi

Haastattelut pidetään 7.9.2023 Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa, Vaasan toimipaikassa. Kutsut haastateltaville lähetetään tekstiviestillä. Kielikokeet järjestetään Sedu Vaasan toimipaikassa Runsorissa 31.8.2023.

LISÄTIETOJA
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

KOULUTUKSEN YHTEYSHENKILÖT
Opettaja: Krista Lahtinen 040 868 0085, email: etunimi.sukunimi@sedu.fi