TYÖLLISTY TEKNIIKAN ALALLE -KOULUTUS MAAHANMUUTTAJILLE

TYÖLLISTY TEKNIIKAN ALALLE -KOULUTUS MAAHANMUUTTAJILLE

KOHDERYHMÄ
Koulutus on suunnattu maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joilla on jo jokin tekniikan alan koulutus, mutta joiden puutteellinen kielitaito ja haasteet työnhakuvalmiuksissa ovat esteenä työllistymiselle. Koulutus sopii myös tekniikan alan korkeakoulutetuille työnhakijoille, joiden työllistymistä kielitaidon kohentuminen ja tekniset kädentaidot edistävät.

KUVAUS
Koulutuksen tavoitteena on parantaa osallistujien kielitaitoa, toimintavalmiuksia suomalaisessa työelämässä, kykyä toimia työyhteisön jäsenenä, kerrata tai täydentää opittuja ammatillisia taitoja ja työllistyä teknologiateollisuuden palvelukseen. Tavoitteena on, että osallistuja osaa tuoda esille osaamisensa ja markkinoida itseään alan työnantajille.

Koulutus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena, mutta se sisältää myös etäopiskelua, joka vahvistaa opiskelijoiden omatoimisuutta sekä itsenäisen opiskelun ja tiedon- ja työnhaun taitoja. Koulutus sisältää myös kielituettua työssäoppimista, jonka erityisenä tarkoituksena on parantaa opiskelijan työllistymismahdollisuuksia.

Koulutuksessa opitaan teknologiateollisuudessa tarvittavia työelämätaitoja, kerrataan ja täydennetään ammatillisia sisältöjä, vahvistetaan työnhakutaitoja ja suomen kieltä.

SISÄLTÖ
Ammatillinen suomen kieli
Ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja työyhteisötilanteissa
Työ- ja asiakasturvallisuus
Työ- ja toimintakyky
Ammatilliset opinnot oman oppimissuunnitelman mukaan
Tarvittavat lupakortit
Työelämän digitaidot
Työnhakutaidot
Tutustumis- ja työnantajakäynnit
Työssäoppiminen

KOULUTUSAIKA
18.9.2023 – 31.1.2024, 94 päivää.
Haku päättyy 8.9.2023

HAKEMINEN
Täytä hakemus ’Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata Oma asiointi -palvelussa osoitteessa te-palvelut.fi.

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi.

Haastattelut pidetään 13.9.2023 Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa, Vaasan toimipaikassa. Haastateltaville lähetetään SMS-kutsu.

LISÄTIETOJA
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15, neuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

KOULUTUKSEN YHTEYSHENKILÖ
Terhi Mesikämmen, Oy EduVamia Ab, 040 525 3081, terhi.mesikammen@edu.vaasa.fi