Hitsaajan pätevöittämiskoulutus

Hitsaajan pätevöittämiskoulutus

Hitsaajan pätevöittämiskoulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on alan peruskoulutus tai riittävä työkokemus, mutta joilta puuttuu jokin työllistymistä parantava hitsaajan pätevyyskoe. Koulutuksen aikana voi suorittaa enimillään kaksi luokkapätevyyttä.

Koulutukseen valittavalla henkilöllä tulee olla koulutuksen jälkeinen työpaikka tiedossa, sillä ilman aktiivista hitsaustyöntekoa pätevyyskokeet vanhenevat puolessa vuodessa. Koulutukseen valitaan ensisijaisesti henkilöitä, joilla on työpaikasta vähintään alustava sopimus, joten ilmoita tuleva työpaikkasi hakemuksessasi. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille peruskoulun suorittaneille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen tavoite on, että opiskelija saa hitsaajan pätevyystodistuksen jollekin seuraavista prosesseista: mustalle tai kirkkaalle pienalle, levylle tai putkelle. Levy- ja putkikokeet vaativat lisäksi erillisen pienakokeen.

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa kiinnostuksestasi koulutukseen, aikaisemmasta kokemuksestasi alasta ja arvioi koulutuksen vaikutusta työllistymiseesi. Muistathan ilmoittaa hakemuksessasi tulevasta työpaikastasi, sillä koulutukseen valitaan ensisijaisesti työpaikasta vähintään alustavasti sopineita henkilöitä. Puutteellisesti täytetty hakemus heikentää mahdollisuuksiasi tulla valituksi koulutukseen. Pirkanmaan alueen ulkopuolelta hakevien kannattaa tuoda hakemuksessaan esiin, miten opiskelun aikainen majoittautuminen tai kulkeminen koulutukseen järjestyy.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Valkeakosken ammattiopisto VAAO, kouluttaja Ilari Wester, puh. 044 706 1060 tai ilari.wester@vaao.fi.
- Pirkanmaan TE-toimisto, Koulutuspalvelut, Janne.Virtala@te-toimisto.fi

• Tarjoaja: VAAOkoulutus Oy