Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto tai osatutkinto, levyseppähitsaaja

Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto tai osatutkinto, levyseppähitsaaja

Levyseppähitsaaja, valmistustekniikan osaamisalan koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet ja valmiit työskentelemään metalliteollisuuden tehtävissä. Koulutus on kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoon tai sen osatutkintoon valmistavaa koulutusta.

Hakijalla tulee olla valmiudet työskennellä vähintään kaksivuorotyössä, eikä hänellä saa olla sellaista perussairautta, joka vaarantaa omaa tai kanssaihmisten työturvallisuutta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille peruskoulun suorittaneille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Koulutuksen tavoite on, että opiskelija saavuttaa levy- ja hitsausalan perustaidot, joita tarvitaan konepajatuotantoon liittyvien tuotteiden ja niiden osien sekä muototeräsrakenteiden valmistuksessa. Koulutuksen jälkeen opiskelija suoriutuu itsenäisesti ammattialan perustehtävistä ja ohjattuna keskeisistä ammattitöistä. Ammattitaidon perustana ovat manuaaliset valmistusmenetelmät, mutta niiden rinnalle on tullut enenevässä määrin eriasteisia automatisoituja työmenetelmiä.

Toteutus, sisältö ja kesto
Koulutus alkaa orientointijaksolla, jonka aikana varmistetaan opiskelijan soveltuvuus levyseppähitsaajan ammattiin. Orientaatiojakson aikana opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opiskeluun sisältyy tietopuolista opetusta, käytännön harjoittelua ja työssäoppimisjaksoja alan yrityksissä. Työssäoppiminen toteutuu työharjoitteluna, joka syventää oppilaitoksessa hankittuja tietoja ja taitoja. Työharjoittelun tavoitteena on yritykseen työllistyminen.

Tutkinto suoritetaan osioittain järjestettävissä näyttötilaisuuksissa:
1. Tutkinnon pakolliset osat ovat hitsaus- ja levytyöt, valmistustyöt, asennuksen ja automaation perustyöt.
2. Valinnaiset osat ovat hitsaus, teräsrakenne- ja levytyöt, levyjen CNC-leikkaus, CNC-särmäys ja ohutlevytyöt.
3. Kaikille yhteiset tutkinnon osat ovat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen ja yhteiskunta- ja työelämäosaaminen.

Koulutus on kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoon tai sen osatutkintoihin valmistavaa koulutusta. Koulutuksen kesto muodostuu yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan, ollen enintään 22 kuukautta. Tutkinnon rakenteet löydät opetushallituksen sivuilta osoitteesta https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/ammatillinen/3855075 (siirryt toiseen palveluun).

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Jos olet hakenut myös muihin työvoimakoulutuksiin, merkitsethän koulutukset tärkeysjärjestykseen. Haastatteluun jatkaville hakijoille lähetetään haastattelukutsut tekstiviestillä hakuajan päätyttyä.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Valkeakosken ammattiopisto VAAO, kouluttaja Ilari Wester, puh. 044 706 1060 tai ilari.wester@vaao.fi.
- Pirkanmaan TE-toimisto, Koulutuspalvelut, Janne.Virtala@te-toimisto.fi

• Tarjoaja: Valkeakosken ammattiopisto ⧉