Levy- ja hitsausalan täydennyskoulutus

Levy- ja hitsausalan täydennyskoulutus

Levy- ja hitsausalan täydennyskoulutus on tarkoitettu ammattialan tutkinnon suorittaneille, alan kokemusta omaaville tai henkilöille, joiden tulee täydentää muuta ammatillista osaamistaan levy- tai hitsaustaidolla.

Hakijalla tulee olla valmiudet työskennellä vähintään kaksivuorotyössä, eikä hänellä saa olla sellaista perussairautta, joka vaarantaa omaa tai kanssaihmisten työturvallisuutta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille peruskoulun suorittaneille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa.

Levy- ja hitsausalan täydennyskoulutus antaa valmiudet hakea alan töitä, joissa vaaditaan itsenäistä hitsaustöiden ja levykoneiden käyttötaitoa. Tämä tarkoittaa käsihitsausta (puikko, MIG/MAG, TIG) sekä levykoneiden kuten särmäri, leikkuri, polttokone, mankeli asetusten tekoa kaikkine työvaiheineen sekä laadun varmistusta. Koulutus on työllistymiseen johtavaa yksilöllisesti räätälöityä koulutusta ilman tutkintotavoitetta.

Toteutus, sisältö ja kesto
Koulutuksen pääpaino on tehdasmaisessa tekemisessä, jossa käytännön osuus on hallitseva. Kaiken tavoitteena on itsenäinen, ongelmanratkaisukykyinen ja laadukas työskentely levyseppähitsaajan ja hitsaajan työtehtävissä. Koulutukseen sisältyvän työssäoppimisen tarkoituksena on työllistyä yrityksen tehtäviin. Mahdollisen työssäoppimisen kesto on kuusi viikkoa.

Opiskelun osa-alueet ovat
- käsihitsaus: puikko, MIG/MAG, TIG,
- levyn leikkaus,
- levyn muokkaaminen,
- CNC-ohjelmointi: polttokone, särmäys,
- laadunvalvonta ja
- pätevyyskoe: piena.

Koulutuksen alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Koulutuksen kesto muodostuu yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan, ollen enintään kahdeksan kuukautta.

Hakeminen ja valinta
Hakemus täytetään ‘Hae tähän koulutukseen’ -painikkeen kautta. Jos täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista, tulee sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Haastatteluun kutsutaan koulutushakemuksen perusteella. Kerro hakemuksesi tarkemmissa perusteluissa koulutuksen tarpeellisuudesta osana työnhakuasi ja siitä, millaisia työtehtäviä olet hakemassa. Haastatteluun jatkaville hakijoille lähetetään haastattelukutsut tekstiviestillä hakuajan päätyttyä.

Seuraa hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi TE-palveluiden Oma asiointi -verkkopalvelun kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi.

Koulutusneuvonta
Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja sen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saat TE-palveluiden koulutusneuvonnasta puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.15 numerosta 0295 020 702. Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta ja kulukorvausta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Lisätietoa työvoimakoulutuksesta voit lukea osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskella/opiskelu-tyottomana.

Yhteyshenkilöt
- Valkeakosken ammattiopisto VAAO, kouluttaja Ilari Wester, puh. 044 706 1060 tai ilari.wester@vaao.fi.
- Pirkanmaan TE-toimisto, Koulutuspalvelut, Janne.Virtala@te-toimisto.fi

• Tarjoaja: VAAOkoulutus Oy
  • TE-toimisto: Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Vanhakyläntie 2