Hoiva-avustaja / Vantaa (713054)

Hoiva-avustaja / Vantaa (713054)

2 tutkinnon osaa lähihoitajan tutkinnosta

Tykkäätkö tehdä työtä ihmisten parissa? Hoiva-avustaja avustaa ja auttaa vanhuksia ja vammaisia. Työ sisältää auttamista ruokailussa, peseytymisessä, pukeutumisessa, asioiden ja kodin hoitamisessa. Työpaikkasi voi olla kotityöpalvelussa, palvelutalossa, hoivakodissa tai erilaisissa asumispalveluyksiköissä ja ryhmäkodeissa. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa.

Koulutuksen tavoitteena on työllistyä hoiva-avustajan työtehtäviin. Koulutuksessa suoritat osan Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta, lähihoitaja, kaksi tutkinnon osaa;
- Kasvun ja osallisuuden edistäminen
- Ikääntyvien osallisuuden edistäminen

Kenelle
Hoiva-avustajan koulutus on tarkoitettu sinulle, jos olet työtön tai työttömyysuhan alainen henkilö. Koulutus soveltuu myös maahanmuuttajille, joilla on riittävä (vähintään A2.2) suomen kielen taito.

Miten opiskellaan?
Koulutus kestää yhden vuoden 18.9.2023-27.9.2024. Koulutukseen sisältyy lähi- ja etäopetusta, työelämässä oppimista ja näytöt. Lähiopetus järjestetään arkisin klo 9-15 välillä Tikkurilan toimipisteessä Vantaalla, osoitteessa Virnatie 5, 01300 Vantaa. Koulutuksessa on lomaa 25.12.-29.12.2023 ja 1.7.-26.7.2024.

Valintakriteerit ja hakuohjeet
Valintahaastattelussa kartoitetaan soveltuvuutesi ja esteettömyytesi alalle sekä tarvittaessa suomen kielen taito. Koulutuksessa vaadittava kielitaitotaso on A2.2. Opetuskieli on suomi. Valintahaastattelut ja suomen kielen testi järjestetään Careerian Vantaan Tikkurilan toimipisteessä viikolla 35.

Hakuaika on 17.4.-14.8.2023

Marika Karjalainen
koulutuskoordinaattori
marika.karjalainen@careeria.fi

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa. Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi ja Henkilöasiakkaat-kohdasta löytyy haussa oleva työvoimakoulutus (> sanahakuna toimii koulutuksen numero tai koulutuksen nimi >Näytä ilmoitukset sivun alareunassa >klikkaa koulutusta johon olet hakemassa >valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) > Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.
Perustele hakemukseesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella osa hakijoista valitaan valintahaastatteluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

HAASTATTELUN/VALINTATILAISUUDEN VELVOITTAVUUS
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus. Mikäli et ole työtön tai työttömyysuhan alainen (lomautettu tai osa-aikatöissä) selvitä etukäteen mitä etuutta olet oikeutettu saamaan koulutuksen ajalta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi).

Opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Hakijan tulee olla terveydeltään alalle soveltuva ja lisäksi on oltava moitteeton rikosrekisteri. Tutustu SORA – lainsäädäntöön:

• Tarjoaja: Careeria Oy ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto